Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Marta Lipecka, Ela Piotrowska
Prószyński i S-ka
Warszawa, 2016
stron: 304
W krajach anglosaskich podobnych książek ukazuje
się multum. Właściwie następstwem emisji każdego głośnego serialu jest
publikacja tomu-encyklopedii na jego temat. U nas to wciąż rzadkość,
choć rodzime seriale potrafią zebrać przed telewizorami wielomilionową
widownię. Taki jest przypadek Rancza.
Pojawienie się na rynku książki „Ranczo. Kulisy serialu wszech czasów” (darujmy autorkom ten megalomański tytuł) wydawałoby się naturalne. Ela Piotrowska i Marta Lipecka podsumowują w niej wieloletnią obecność popularnego serialu z Cezarym Żakiem w podwójnej roli księdza i wójta w TVP. Bez oglądania się na publikacje
z Zachodu, przez co napisana z werwą książka adresowana jest wyłącznie
do fanów opowieści o Wilkowyjach. Pozostałych nie zainteresuje. Nie ma
tu ani socjologicznej analizy fenomenu Rancza ani głębszych refleksji
nad kondycją seriali w Polsce. Są za to: moc anegdotek, dokładna geneza
powstania pomysłu i poszczególnych bohaterów, wspomnienia gwiazd i
wszystko, co „ranczomaniak” wiedzieć powinien. To gratka dla tych,
którzy zawsze marzyli, by złożyć ekipie wizytę na planie, tudzież dla
tych, dla których niedziela była dniem świętym ze względu na emisję
kolejnego odcinka Rancza. Niżej podpisany do tego grona nie zalicza się,
choć z dziennikarskiego obowiązku nie raz przyłożył się do szklanej
pogody. Dlatego żałuje, że publikacja nie odpowiada na kilka
podstawowych pytań. Choćby na to, dlaczego tyle milionów widzów w czasie
emisji gromadziło się przed telewizorami? Co Ranczo mówi o nas,
Polakach? Na które nasze potrzeby odpowiada albo co pozwala nam
przepracować? A może jest wyborną gwarancją eskapizmu przed problemami i
tak zwaną prozą życia? No i jak poradziło sobie jako format za granicą,
gdzie było hitem choćby w Estonii? Autorkom nie starczyło ambicji, by
wyjść poza sentymentalny memoriał, ale przynajmniej nie przestrzeliły.
Artur Zaborski
opis redakcji
11.12.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024