PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Michał Maj Wieczorek
Dom Wydawniczy Księży Młyn
Łódź, 2016
stron: 132
Wy też tak macie? Pada tytuł piosenki, wielkiego szlagieru. W głowie, jak na zawołanie, uruchamia się melodia. Po kolei pojawiają się też śpiewane przez artystkę lub artystę słowa. Przynajmniej do pewnego momentu, kiedy przychodzi zaćma. Utwór nagle zacina się, a my mamy dzień z głowy, bo piosenka nie chce się od nas uwolnić, a brakujący fragment za nic nie chce wrócić na pamięć. Michał Maj Wieczorek, aktor i wokalista, musiał takich sytuacji wielokrotnie doświadczyć. W jego książce tytułów przedwojennych przebojów pada całe mnóstwo, ale czytelnikowi nie grozi odrywanie się od lektury i gorączkowe dochodzenie: „Jak to leciało?”. Znajdziemy tu bowiem teksty poszczególnych utworów, umieszczone na marginesach lub pośród właściwej treści książki.

Ta podzielona jest na kilka logicznych rozdziałów uzasadnionych okresem powstania filmu, jego gatunkiem, a także językiem, którym posługują się aktorzy. Mamy więc części poświęcone przedwojennym taperom, rozśpiewanemu dwudziestoleciu międzywojennemu, adaptacji oper, a także filmowi żydowskiemu. Całość wzbogaca epilog, w którym znajdziemy biogramy najbardziej zasłużonych dla przedwojennej piosenki i muzyki filmowej – uzdolnionych wokalnie aktorów i aktorek (Aleksander Żabczyński, Hanka Ordonówna, Eugeniusz Bodo) czy kompozytorów (nieodżałowany Henryk Wars). Tom ma niewątpliwą wartość edukacyjną – jest bogaty w fakty tak z historii kina, jak i życia prywatnego opisanych artystów. Brakuje jednak głębszej analizy, która wyjaśniłaby czytelnikowi, dlaczego akurat w tamtym okresie mariaż filmu i piosenki obrodził w tak wiele niezapomnianych hitów, a w kolejnych epokach (z pojedynczymi wyjątkami) kino obchodziło się już bez śpiewanych wstawek. Jedna rzecz za to udała się autorowi śpiewająco: popularyzacja. Po lekturze jego książki przynajmniej przez kilka dni będziecie nucić: „Ada, to nie wypada”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą” czy „Baby, ach, te baby”.



Artur Zaborski
opis redakcji
  20.11.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll