PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Wiesław Kot
Wydawnictwo Poznańskie
Poznań, 2016
stron: 416
Podobno każdy film jest o miłości. Jeśli tak, to przed Wiesławem Kotem stanęło arcytrudne zadanie, któremu – powiedzmy od razu – sprostał znakomicie. Krytyk z ponadstuletniej historii polskiego kina wydobył te obrazy, w których miłość ma swój niezwykły kształt: jest zapalczywa bądź udawana, fizyczna bądź uczuciowa, zgodna z kanonem norm bądź rozsadzająca go od środka. Autor nie próbuje zostać jednak „miłościologiem”. To nie to, co łączy targanych porywem serca bohaterów, interesuje go najbardziej, tylko konteksty, w których ich romans – spełniony bądź nie, niegdysiejszy lub niedoszły – się rozgrywa. Dzięki takiemu podejściu „Manewry miłosne” stają się fascynującą kroniką życia (i kochania!) Polaków ostatniego wieku.

Na przykładzie skrupulatnej, bogatej i doskonale udokumentowanej analizy poszczególnych filmów dostajemy zwierciadło odbijające czasy i epoki, w których ich bohaterom przyszło żyć. Kot nie ogranicza się jedynie do tego, co na ekranie. Wychodzi poza film, odwołuje się do faktów i korespondujących z omawianym filmem dzieł literatury, kina i telewizji. Możemy przekonać się, jak odbijają one związki ustroju z kondycją kochanków: wyjście z oków małżeństwa aranżowanego w dwudziestoleciu międzywojennym, dramat ciasnoty i braku miejsca na prywatne schadzki w PRL-u, zwariowane jak raczkujący kapitalizm romanse młodych dziewczyn i mafiosów w latach 90. Natomiast bohaterowie: kobieta samotna, przodowniczka pracy, matka przełożona zakonu, galerianka, ksiądz gej, modliszka i dziwka składają się na fascynujący atlas postaci, którym uczucie zmąciło w głowie, zaburzyło hierarchię wyznawanych do tej pory wartości. Miłość w „Manewrach miłosnych” jest nieokiełznana i groźna, prowadzi do nieprzewidzianych konsekwencji. Dobrze, że samego autora zaprowadziła do tej zajmującej książki. Bo ta niewątpliwie wzięła się z miłości do polskiego kina.


Artur Zaborski
opis redakcji
  15.10.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll