Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Wiesław Kot
Wydawnictwo Poznańskie
Poznań, 2016
stron: 416
Podobno każdy film jest o miłości. Jeśli tak, to przed Wiesławem Kotem stanęło
arcytrudne zadanie, któremu – powiedzmy od razu – sprostał znakomicie.
Krytyk z ponadstuletniej historii polskiego kina wydobył te obrazy, w
których miłość ma swój niezwykły kształt: jest zapalczywa bądź udawana,
fizyczna bądź uczuciowa, zgodna z kanonem norm bądź rozsadzająca go od
środka. Autor nie próbuje zostać jednak „miłościologiem”. To nie to, co
łączy targanych porywem serca bohaterów, interesuje go najbardziej,
tylko konteksty, w których ich romans – spełniony bądź nie,
niegdysiejszy lub niedoszły – się rozgrywa. Dzięki takiemu podejściu „Manewry miłosne” stają się fascynującą kroniką życia (i kochania!) Polaków ostatniego wieku.
Na
przykładzie skrupulatnej, bogatej i doskonale udokumentowanej analizy
poszczególnych filmów dostajemy zwierciadło odbijające czasy i epoki, w
których ich bohaterom przyszło żyć. Kot nie ogranicza się jedynie do
tego, co na ekranie. Wychodzi poza film, odwołuje się do faktów i
korespondujących z omawianym filmem dzieł literatury, kina i telewizji.
Możemy przekonać się, jak odbijają one związki ustroju z kondycją
kochanków: wyjście z oków małżeństwa aranżowanego w dwudziestoleciu
międzywojennym, dramat ciasnoty i braku miejsca na prywatne schadzki w
PRL-u, zwariowane jak raczkujący kapitalizm romanse młodych dziewczyn i
mafiosów w latach 90. Natomiast bohaterowie: kobieta samotna,
przodowniczka pracy, matka przełożona zakonu, galerianka, ksiądz gej,
modliszka i dziwka składają się na fascynujący atlas postaci, którym
uczucie zmąciło w głowie, zaburzyło hierarchię wyznawanych do tej pory
wartości. Miłość w „Manewrach miłosnych” jest nieokiełznana i groźna,
prowadzi do nieprzewidzianych konsekwencji. Dobrze, że samego autora
zaprowadziła do tej zajmującej książki. Bo ta niewątpliwie wzięła się z
miłości do polskiego kina.
Artur Zaborski
opis redakcji
15.10.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024