PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Roman Dziewoński
Wydawnictwo Szelest
Warszawa, 2016
stron: 375
„Irena Kwiatkowska i znani sprawcy” to nie tylko opowieść o tytułowej aktorce, ale też o autorze tomu. Roman Dziewoński, twórca i reżyser słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia i autor wielu książek poświęconych ludziom i zjawiskom polskiej kultury nie jest w niej niewidzialnym biografem. Rozmowy z bohaterką tomu często rozkładają się po równo: Kwiatkowska mówi, Dziewoński uzupełnia jej wypowiedzi, by za kilka kartek to on snuł opowieść, którą uzupełni ona. Taka forma narzucona została przez samą bohaterkę, która nie chciała nawet słyszeć o uwieczniającej ją biografii (jej zdaniem zupełnie nie było o czym pisać)i, a samo gromadzenia materiałów do książki (ta została napisana już w 2003 roku, ale na wydanie przyszło jej sporo poczekać) nazywała „męczeniem Kwiatkowskiej”.

Na kartach woluminu aktorka daje się poznać jako erudytka, która języka polskiego używa z pełną świadomością. Jej wzorowa polszczyzna, językowe gry i charakterystyczny, stylowy sposób układania zdań zapadają w pamięć równie mocno, jak i opowieści, które snuje. Opowiada o sobie tak, jakby grała, jakby w siebie z okresu, o którym mówi, się wcielała. Czytając, niemal widzi się ją przed oczami z tą swoją werwą, z tym nerwem, z tą żywiołowością i ekspresją. Humoru nie traciła nigdy. Niezależnie od tego, czy wspomina świat dzieciństwa w wielokulturowej Warszawie w dwudziestoleciu międzywojennym, czy relacjonuje przebieg powstania warszawskiego z perspektywy żołnierki AK, czy też mówi o absurdach PRL-u, w którym wybuchła jej kariera aktorki i kabarecistki. Jej dowcip, elegancja, klasa i chęć życia przebijają z tej książki, jakby na potwierdzenie słów Agnieszki Osieckiej, która stwierdziła niegdyś, że tajemnicę mieszanki cygańskiego obłędu i germańskiej dyscypliny posiadła tylko Irena Kwiatkowska.


Artur Zaborski
opis redakcji
  2.10.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll