PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod redakcją Tadeusza Szczepańskiego
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Łódź, 2016
stron: 555
Wydawnictwo Scholar rozpoczęło wydawanie szalenie interesującej serii „Polscy krytycy filmowi”. Ukazały się już tomy poświęcone omówieniu dorobku twórczego Konrada Eberharda i Aleksandra Jackiewicza, w przygotowaniu – czytam w wydawniczych zapowiedziach – tomy o filmowym pisarstwie Bolesława Michałka, Krzysztofa Mętraka, Zygmunta Kałużyńskiego, Marii Kornatowskiej. Bo to byli prawdziwi literaci. Swym dorobkiem udowodnili, że krytyka filmowa może być autorską kreacją o wysokich walorach, zarówno intelektualnych, jak i artystycznych. A pierwszą damą wśród tego zmaskulinizowanego towarzystwa była – co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości – Maria Kornatowska.

„Należała do elitarnego grona krytyki filmowej, profesji dziś już podupadłej. Czasy, kiedy krytyk był autorytatywnym partnerem twórcy, a także wytrawnego i ambitnego kinofila, należą do chyba już bezpowrotnie utraconej przeszłości. Jej krytyczne pisarstwo lśniło osobnym blaskiem. (…) Tym, co ją wyróżniało, była przede wszystkim oryginalność myśli, niezależność sądów i świetny styl” – pisze we wprowadzeniu, zatytułowanym „Professoressa”, do antologii jej tekstów Tadeusz Szczepański, autor wyboru i układu „Sejsmografu duszy”, fantastycznej książki złożonej z tekstów Marii Kornatowskiej, niezwykle efektownie wydanej przez łódzką Szkołę Filmową (autorem efektownego projektu graficznego, składu i łamania jest Małgorzata Nowak i Agata Dudek z Acapulco Studio). Teksty „Professoressy” ułożone są przez Tadeusza Szczepańskiego w czterech rozdziałach: „Kino włoskie”, „Kino amerykańskie”, „Kino polskie” (to oczywiście osobno uwielbiany „Has”, osobno – „I inni”), „Magia kamery”. Książkę kończy „Sejsmograf duszy”, a w nim obok tekstów  Marii Kornatowskiej okruchy wspomnień, m.in. Grażyny Torbickiej, Mariusza Grzegorzka, Andrzeja Kołodyńskiego, Mariusza Wilczyńskiego… Piękna książka, świetna literatura. 


Jerzy Armata
opis redakcji
  14.08.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll