Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod redakcją Tadeusza Szczepańskiego
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Łódź, 2016
stron: 555
Wydawnictwo Scholar rozpoczęło wydawanie szalenie interesującej serii „Polscy krytycy filmowi”.
Ukazały się już tomy poświęcone omówieniu dorobku twórczego Konrada
Eberharda i Aleksandra Jackiewicza, w przygotowaniu – czytam w
wydawniczych zapowiedziach – tomy o filmowym pisarstwie Bolesława Michałka, Krzysztofa Mętraka, Zygmunta Kałużyńskiego, Marii Kornatowskiej.
Bo to byli prawdziwi literaci. Swym dorobkiem udowodnili, że krytyka
filmowa może być autorską kreacją o wysokich walorach, zarówno
intelektualnych, jak i artystycznych. A pierwszą damą wśród tego
zmaskulinizowanego towarzystwa była – co do tego nie ma najmniejszej
wątpliwości – Maria Kornatowska.
„Należała
do elitarnego grona krytyki filmowej, profesji dziś już podupadłej.
Czasy, kiedy krytyk był autorytatywnym partnerem twórcy, a także
wytrawnego i ambitnego kinofila, należą do chyba już bezpowrotnie
utraconej przeszłości. Jej krytyczne pisarstwo lśniło osobnym blaskiem.
(…) Tym, co ją wyróżniało, była przede wszystkim oryginalność myśli,
niezależność sądów i świetny styl” – pisze we wprowadzeniu,
zatytułowanym „Professoressa”, do antologii jej tekstów Tadeusz Szczepański,
autor wyboru i układu „Sejsmografu duszy”, fantastycznej książki
złożonej z tekstów Marii Kornatowskiej, niezwykle efektownie wydanej
przez łódzką Szkołę Filmową (autorem efektownego projektu graficznego,
składu i łamania jest Małgorzata Nowak i Agata Dudek z
Acapulco Studio). Teksty „Professoressy” ułożone są przez Tadeusza
Szczepańskiego w czterech rozdziałach: „Kino włoskie”, „Kino
amerykańskie”, „Kino polskie” (to oczywiście osobno uwielbiany „Has”,
osobno – „I inni”), „Magia kamery”. Książkę kończy „Sejsmograf duszy”, a
w nim obok tekstów Marii Kornatowskiej okruchy wspomnień, m.in. Grażyny Torbickiej, Mariusza Grzegorzka, Andrzeja Kołodyńskiego, Mariusza Wilczyńskiego… Piękna książka, świetna literatura.
Jerzy Armata
opis redakcji
14.08.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024