Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Anna Mieszkowska
Wydawnictwo Marginesy
Warszawa, 2016
stron: 386
„Bodo”, aktualnie wyświetlany w Telewizji Polskiej serial Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy,
przypominający w atrakcyjny sposób największego gwiazdora polskiego
kina przedwojennego, człowieka o skomplikowanej, pełnej dramatycznych
zwrotów biografii, spowodował prawdziwy wysyp książek poświęconych
artyście – od niezwykle solidnej biografii pióra Ryszarda Wolańskiego „Eugeniusz Bodo. Już taki jestem zimny drań”, poprzez akcentującą głównie skandalizujące wątki „Bodo i jego burzliwe romanse” Iwony Kienzler, po – dostępną tylko z dziennikiem „Fakt”, a więc utrzymaną w jego poetyce – „Eugeniusz Bodo – amant, śpiewak, idol” Anny Zasiadczyk.
Pośród tych publikacji korzystnie wyróżnia się książka Anny Mieszkowskiej, w której słynnemu amantowi rodzimego ekranu autorka poświęciła zaledwie jeden rozdział („Eugeniusz Bodo. Nie umówił się z nią na dziewiątą”),
w pozostałych czyniąc bohaterami inne wielkie indywidualności
przedwojennego polskiego filmu, sceny i kabaretu, wszak jej tom nosi
tytuł „Bodo wśród gwiazd”. W jej książce Eugeniuszowi Bodo towarzyszą
m.in. Hanka Ordonówna, Zofia Terné, Zula Pogorzelska, Renata Bogdańska-Anders, Loda Halama, Wiktor Budzyński, Konrad Tom, a także Marian Hemar, Julian Tuwim, Andrzej Włast i Henryk Wars.
Lata dwudzieste, lata trzydzieste – jak stwierdził Fryderyk Járosy – „to był szczyt kabaretu literackiego i drugiego z takimi talentami i w
takiej atmosferze nie było wtedy w całej Europie”. Książkę Anny
Mieszkowskiej, która ma na swym koncie już tomy poświęcone przedwojennym
gwiazdom polskiego filmu, teatru i kabaretu (m.in. „Jestem Jarosy!
Zawsze ten sam…”, „Ja kabareciarz Marian Hemar. Od Lwowa do Londynu”)
czyta się jednym tchem – świetnie napisana, precyzyjnie zdokumentowana,
atrakcyjnie zilustrowana. A wracając do Eugeniusza Bodo, z książki
Mieszkowskiej zapamiętałem taką oto jego konstatację: „Kino uspokaja mi
nerwy”.
Jerzy Armata
opis redakcji
3.07.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024