PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Anna Mieszkowska
Wydawnictwo Marginesy
Warszawa, 2016
stron: 386
„Bodo”, aktualnie wyświetlany w Telewizji Polskiej serial Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy, przypominający w atrakcyjny sposób największego gwiazdora polskiego kina przedwojennego, człowieka o skomplikowanej, pełnej dramatycznych zwrotów biografii, spowodował prawdziwy wysyp książek poświęconych artyście – od niezwykle solidnej biografii pióra Ryszarda Wolańskiego „Eugeniusz Bodo. Już taki jestem zimny drań”, poprzez akcentującą głównie skandalizujące wątki „Bodo i jego burzliwe romanse” Iwony Kienzler, po – dostępną tylko z dziennikiem „Fakt”, a więc utrzymaną w jego poetyce  – „Eugeniusz Bodo – amant, śpiewak, idol” Anny Zasiadczyk.

Pośród tych publikacji korzystnie wyróżnia się książka Anny Mieszkowskiej, w której słynnemu amantowi rodzimego ekranu autorka poświęciła zaledwie jeden rozdział („Eugeniusz Bodo. Nie umówił się z nią na dziewiątą”), w pozostałych czyniąc bohaterami inne wielkie indywidualności przedwojennego polskiego filmu, sceny i kabaretu, wszak jej tom nosi tytuł „Bodo wśród gwiazd”. W jej książce Eugeniuszowi Bodo towarzyszą m.in. Hanka Ordonówna, Zofia Terné, Zula Pogorzelska, Renata Bogdańska-Anders, Loda Halama, Wiktor Budzyński, Konrad Tom, a także Marian Hemar, Julian Tuwim, Andrzej Włast i Henryk Wars.

Lata dwudzieste, lata trzydzieste – jak stwierdził Fryderyk Járosy – „to był szczyt kabaretu literackiego i drugiego z takimi talentami i w takiej atmosferze nie było wtedy w całej Europie”. Książkę Anny Mieszkowskiej, która ma na swym koncie już tomy poświęcone przedwojennym gwiazdom polskiego filmu, teatru i kabaretu (m.in. „Jestem Jarosy! Zawsze ten sam…”, „Ja kabareciarz Marian Hemar. Od Lwowa do Londynu”) czyta się jednym tchem – świetnie napisana, precyzyjnie zdokumentowana, atrakcyjnie zilustrowana. A wracając do Eugeniusza Bodo, z książki Mieszkowskiej zapamiętałem taką oto jego konstatację: „Kino uspokaja mi nerwy”.


Jerzy Armata
opis redakcji
  3.07.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll