Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Marek Hendrykowski
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań, 2015
stron: 132
Bardzo lubię krótkie filmy Romana Polańskiego, zwłaszcza te zrealizowane w łódzkiej Szkole Filmowej: „Uśmiech zębiczny" (1957), „Rozbijemy zabawę…" (1957), „Morderstwo" (1957), „Lampę" (1959), „Gdy spadają anioły" (1959), a zwłaszcza „Dwóch ludzi z szafą" (1958). Krótki metraż to trudny rodzaj filmu, wszak jest on sztuką
lapidarności i kondensacji, w której niezwykle ważna jest potoczystość i
przejrzystość narracji, tu nie ma miejsca dla niepotrzebnych ujęć.
Współczynnik trudności wzrasta w przypadku etiudy szkolnej, bo jej
twórca jeszcze mało umie, a chciałby powiedzieć (często wykrzyczeć) tak
wiele. Co więcej, w tych wczesnych pracach formułuje się styl filmowego
pisma ich autorów. Etiudy łódzkie Polańskiego są ewenementem –
skondensowane, dojrzałe, będące swoistym forszpanem (w sferze formy, ale
i treści) przyszłego kina autora „Dziecka Rosemary", są po prostu doskonałe. Zwłaszcza „Dwaj
ludzie z szafą", kapitalna surrealistyczna groteska, utrzymana w
poetyce kina drogi, o dwóch mężczyznach targających tytułowy mebel,
naiwnych i bezradnych wobec mało przyjaznej, otaczającej ich
rzeczywistości – co zresztą docenili festiwalowi jurorzy w Brukseli, San
Francisco, Oberhausen, Montevideo i Warszawie.
Książka Marka Hendrykowskiego,
wydana w cennej serii „Klasyka kina” jest pierwszą na świecie
monografią tego miniaturowego arcydzieła. Autor niezwykle interesująco –
z pewnym suspensem i ogromną, wręcz detektywistyczną wnikliwością
badacza – pisze o genezie, realizacji oraz interpretacji tej „etiudy
etiud”. To „miara niedościgłego ideału” – stwierdza. I dodaje: „Nie
chodzi tutaj o naśladownictwo jej – niemożliwego do podrobienia – uroku,
lecz o wzór do naśladownictwa w sferze twórczych ambicji”. Bo proszę
Państwa, krótkie może być piękne, czego przykładem choćby liczni
„naśladowcy”, np. „Elementarz" Wojciecha Wiszniewskiego, „Poste restante" Marcela Łozińskiego, „Tango" Zbigniewa Rybczyńskiego, „Łagodna" Piotra Dumały. Miniaturowe arcydzieła. Marzą mi się kolejne książki z tej serii im poświęcone.
Jerzy Armata
opis redakcji
8.05.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024