PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod redakcją Elżbiety Czarneckiej i Mieczysława Kuźmickiego
Wydawnictwo Skorpion, Stowarzyszenie Miłośników off Kultury SMoK
Warszawa- Łódź, 2015
stron: 192
Przybywa książek o zawodach współkształtujących dzieło filmowe i polskich twórcach, którzy je uprawiają. Staraniem głównie Muzeum Kinematografii w Łodzi uzbierała się spora biblioteka operatorska oraz scenograficzna. W tej drugiej, po pracach o Anatolu Radzinowiczu, Romanie Mannie, Allanie Starskim i Bogdanie Sölle mamy teraz monografię Jerzego Skrzepińskiego, którego twórczy wkład w tak „scenograficzne” filmy, jak „Faraon" i „Austeria" Jerzego Kawalerowicza czy „Vabank" Juliusza Machulskiego jest nie do przecenienia.

Pomysłowo skomponowana książka jest pokłosiem wystawy „Jerzy Skrzepiński. Ostatni z wielkich”, otwartej w Muzeum Kinematografii w 2013 roku, z okazji 90. urodzin artysty. Słowo skomponowana pojawia się nieprzypadkowo, gdyż atutem tej publikacji jest kilkuwątkowa narracja. Jeden z wątków tworzą wyczerpujące analizy scenografii Skrzepińskiego w wybranych filmach. Napisali je: Jarosław Grzechowiak („Koniec nocy", „Balanga"), Zygmunt Machwitz („Faraon"), Michał Dondzik (filmy wojenne), Anna Michalska (m.in. „Kolumbowie", „Vabank", „Austeria", „Akademia Pana Kleksa") i sam Skrzepiński (ponownie Faraon). Drugi wątek to wypowiedzi innych filmowców o Skrzepińskim. Z tych wspomnień jego przyjaciół oraz współpracowników wyłania się nie tylko wybitny artysta (scenograf i malarz!), ale także uroczy człowiek w typie angielskiego dżentelmena. I wreszcie na trzeci wątek składają się „Jerzego Skrzepińskiego opowieści o ludziach, z którymi pracował” oraz „Jerzego Skrzepińskiego opowieści, wspomnienia, anegdoty, przypisy do wybranych filmów”. Z połączenia trzech wątków powstaje wielowymiarowy portret bohatera książki, a dwa ostatnie zabierają czytelnika w ciekawą podróż do przeszłości polskiego kina. Obok wielkich filmów i sławnych twórców przystankami w tej podróży są bowiem obrazy zapomniane i ludzie mniej znani, którzy przecież też coś w tym polskim kinie znaczyli! Liczne barwne i czarno-białe fotosy oraz werki, reprodukcje archiwaliów, a także kapitalne rysunki Jerzego Skrzepińskiego dodatkowo uatrakcyjniają lekturę tej pożytecznej książki.
 


Andrzej Bukowiecki
opis redakcji
  7.02.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll