Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Beata Guczalska
Wydawnictwo Marginesy
Warszawa, 2015
„Trela” Beaty Guczalskiej nie jest typową
biografią. Zamiast historii życia znakomitego aktora dostajemy kronikę
kultury polskiej ostatniego półwiecza. Postać Jerzego Treli jest
pretekstem do opowiedzenia historii Narodowego Starego Teatru w Krakowie
i innych miejsc, z którymi był związany. Powód zdaje się oczywisty:
Trela do swojego życia prywatnego nie dopuszcza ludzi z zewnątrz. W
poświęconej mu książce również informacji na ten temat nie dostaniemy.
Świadoma ograniczeń Guczalska wybrała inną metodę – skupiła się na
przedstawieniu zawodowego zaplecza aktora.
„Trela”
podzielony jest na pełne anegdot i bogatej analizy rozdziały poświęcone
jego pracy w teatrze, filmie, Teatrze Telewizji czy partnerom, z
którymi grał na deskach teatru i w filmie. Autorka nie skupia się na
przytaczaniu zasłyszanych anegdot i zdobytych informacji. Wzbogaca je o
solidną podstawę, czyli dopisuje kontekst historyczny miejsc, wyjaśnia
obecność poszczególnych osób i tłumaczy sytuację kraju, jak i dopisuje
nadbudowę, czyli sprawdza społeczno-polityczny oddźwięk, przytacza
recenzje, bada recepcje. Pomagają w tym liczne fotografie archiwalne,
świetnie z tekstem korespondujące. „Trela” jest tomem opasłym, ale
wydaje mi się, że mógłby, a nawet powinien być grubszy. Autorka w
fenomenalnym rozdziale poświęconym scenicznej pracy aktora ostrzy apetyt
na to, że tak będą wyglądały pozostałe części. Tak nie jest, czemu, z
jednej strony, trudno się dziwić, skoro aktor z teatrem związany jest
najsilniej, w kinie ani telewizji nie zaistniał tak mocno.
Z
drugiej strony, erudycja i zdolności analityczne Guczalskiej aż się
proszą, by i tych kilka najwybitniejszych ról kinowych opisać z taką
pieczołowitością, jak role teatralne. Ot, choćby te z filmów…
„anielskich”, notabene które przyniosły aktorowi festiwalowe trofea („Anioł w szafie", „Anioł w Krakowie", „Zakochany anioł").
Osobnym fenomenem książki jest opis sztuki aktorstwa, dziedziny
wymykającej się standardowej deskrypcji. Nieustępliwa autorka wnika w
nią na tyle głęboko, że „Trela” staje się pozycją obowiązkową dla
przyszłych i obecnych aktorów oraz ludzi o kinie piszących.
Artur Zaborski
opis redakcji
24.01.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024