PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Beata Guczalska
Wydawnictwo Marginesy
Warszawa, 2015
„Trela” Beaty Guczalskiej nie jest typową biografią. Zamiast historii życia znakomitego aktora dostajemy kronikę kultury polskiej ostatniego półwiecza. Postać Jerzego Treli jest pretekstem do opowiedzenia historii Narodowego Starego Teatru w Krakowie i innych miejsc, z którymi był związany. Powód zdaje się oczywisty: Trela do swojego życia prywatnego nie dopuszcza ludzi z zewnątrz. W poświęconej mu książce również informacji na ten temat nie dostaniemy. Świadoma ograniczeń Guczalska wybrała inną metodę – skupiła się na przedstawieniu zawodowego zaplecza aktora.

„Trela” podzielony jest na pełne anegdot i bogatej analizy rozdziały poświęcone jego pracy w teatrze, filmie, Teatrze Telewizji czy partnerom, z którymi grał na deskach teatru i w filmie. Autorka nie skupia się na przytaczaniu zasłyszanych anegdot i zdobytych informacji. Wzbogaca je o solidną podstawę, czyli dopisuje kontekst historyczny miejsc, wyjaśnia obecność poszczególnych osób i tłumaczy sytuację kraju, jak i dopisuje nadbudowę, czyli sprawdza społeczno-polityczny oddźwięk, przytacza recenzje, bada recepcje. Pomagają w tym liczne fotografie archiwalne, świetnie z tekstem korespondujące. „Trela” jest tomem opasłym, ale wydaje mi się, że mógłby, a nawet powinien być grubszy. Autorka w fenomenalnym rozdziale poświęconym scenicznej pracy aktora ostrzy apetyt na to, że tak będą wyglądały pozostałe części. Tak nie jest, czemu, z jednej strony, trudno się dziwić, skoro aktor z teatrem związany jest najsilniej, w kinie ani telewizji nie zaistniał tak mocno.

Z drugiej strony, erudycja i zdolności analityczne Guczalskiej aż się proszą, by i tych kilka najwybitniejszych ról kinowych opisać z taką pieczołowitością, jak role teatralne. Ot, choćby te z filmów… „anielskich”, notabene które przyniosły aktorowi festiwalowe trofea („Anioł w szafie", „Anioł w Krakowie", „Zakochany anioł"). Osobnym fenomenem książki jest opis sztuki aktorstwa, dziedziny wymykającej się standardowej deskrypcji. Nieustępliwa autorka wnika w nią na tyle głęboko, że „Trela” staje się pozycją obowiązkową dla przyszłych i obecnych aktorów oraz ludzi o kinie piszących.



Artur Zaborski
opis redakcji
  24.01.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll