Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Marcin Rychcik
Axis Mundi
Warszawa, 2015
stron: 312
„Miał jakby dwa oblicza: jedno – to śmiejące się –
dla świata zewnętrznego i jedno – to płaczące – w życiu prywatnym” –
wspomina Marika, żona aktora na stronach innej książki poświęconej
aktorowi (Małgorzata Puczyłowska, „Być dzieckiem legendy”, 2012).
Zagrał w ponad pięćdziesięciu filmach i serialach telewizyjnych.
Zasłynął z ról szwarccharakterów, czego najlepszymi przykładami są:
kelner Robert Fornalski z „Zaklętych rewirów" (1975) Janusza Majewskiego, interesującej ekranizacji powieści Henryka Worcella, czy bandyta Antoni Pochroń w „Dziejach grzechu"(1975), efektownej adaptacji skandalizującej książki Stefana Żeromskiego dokonanej przez Waleriana Borowczyka.
Najlepszymi w bogatym dorobku filmowym Wilhelmiego są trzy – nieco
podobne w swym charakterze – role główne: Jana, redaktora nocnego
programu radiowego, pomagającego innym życiowym rozbitkom, a niemogącego
poradzić sobie z własnym rozchwianym życiem osobistym w przejmującej „Ćmie" (1980) Tomasza Zygadły,
Artura Gutnera, naukowca w średnim wieku, który porzucił rodzinę oraz
pracę zawodową i zamieszkał na dworcu kolejowym w równie „dołującym” „Mniejszym niebie" (1980) Janusza Morgensterna, oraz Irona Idema, dziennikarza telewizyjnego w „Wojnie światów – następnym stuleciu" (1981) Piotra Szulkina, efektownym studium zastraszonego i bezwolnego społeczeństwa sterowanego przez wszechobecną telewizję.
Książka „Roman Wilhelmi. Biografia” Marcina Rychcika, stanowiąca poszerzone wydanie wcześniejszego tytułu tego autora – „Roman Wilhelmi. I tak będę wielki” (2004), jest solidną dokumentacją dokonań tego wspaniałego aktora,
któremu powszechną popularność przyniosła rola Dyzmy w serialu Jana Rybkowskiego i Marka Nowickiego„Kariera Nikodema Dyzmy" (1980), oraz Stanisława Anioła, gospodarza domu w „Alternatywach 4" (1983) Stanisława Barei.
Z jednej strony czyta się ją wartko, zwłaszcza dzięki dużej dawce
wypowiedzi o artyście, jego bliskich oraz współpracownikach, z drugiej –
jej dużym walorem jest właśnie wartość dokumentacyjna (solidnie
opracowany dorobek artystyczny, bibliografia).
Jerzy Armata
opis redakcji
3.01.2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024