Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Praca nad rolą
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTViT
Łódź, 2014
stron: 221
Tom „Praca nad rolą” składa się z dwóch części; w pierwszej, zatytułowanej „Spotkania. Praca nad rolą” Anna Sarna, aktorka Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, pisze o swej roli w spektaklu „Przedświt” Davida Hare’a w reżyserii Jacka Orłowskiego, w drugiej – „Stan zerowy. Analiza pracy nad rolą” – Ireneusz Czop, także związany z Teatrem im. Stefana Jaracza, dzieli się fascynacjami teatralnymi, powraca do swych ważnych ról teatralnych w Szekspirowskim „Makbecie”, „Blasku życia” Rebeki Gilman i „Lwie na ulicy” Judith Thompson (wszystkie w reżyserii Mariusza Grzegorzka), a także w filmie „Jestem twój”, inspirowanym dramatem Thompson, również w reżyserii Grzegorzka. Prace obojga aktorów imponują rzetelnością, wnikliwością spojrzenia, a także niezwykłą szczerością wypowiedzi. Anna Sarna, swe aktorskie wahania i niepokoje umieszcza w szerokim kontekście etycznym, sięgając – przede wszystkim – do „Filozofii dramatu” ks. Józefa Tischnera, Ireneusz Czop w poszukiwaniu aktorskiej prawdy podąża śladami wielkich mistrzów teatru europejskiego (Peter Brook – brytyjski reżyser teatralny, operowy i filmowy, producent, pisarz), jak i Dalekiego Wschodu (Zeami Motokiyo – japoński aktor, dramaturg, teoretyk teatru). Przyznam, rzadko spotyka się na naszym gruncie tak głębokie i umieszczone w szerokim kontekście kulturowym spojrzenie na sztukę aktorską. „Dawno nie spotkałam się z tak osobistym, bo przekraczającym granice doświadczenia artystycznego wyznaniem” – pisze o pracy Ireneusza Czopa w recenzji naukowej prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska z warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Jej konstatację można także odnieść do pracy Anny Sarny.
JA
opis redakcji
17.10.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024