PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Blain Brown
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Warszawa, 2014
stron: 512
Blain Brown jest amerykańskim operatorem, montażystą, scenarzystą, reżyserem i producentem. Pracował przy realizacjach wielu filmów fabularnych, dokumentalnych, reklamowych, a także wideoklipów na różnych rodzajach formatów, począwszy od taśmy 16 i 35 mm, po technologie cyfrowe. Przed kilku laty Wydawnictwo Wojciech Marzec przybliżyło polskiemu czytelnikowi jego książkę „Światło w filmie”, w której szczegółowo omawia techniczne, estetyczne i praktyczne aspekty oświetlenia filmu. To podręcznik – jak o nim pisano, który „pokazuje nie tylko, jak oświetlać, ale również wyjaśnia dlaczego”.

Kolejna książka Browna, która ukazała się po polsku „Cinematography. Sztuka operatorska”, to – jak ją określa wydawca – „klasyczny, zręcznie napisany przewodnik rzemiosła i artyzmu sztuki dla operatorów i reżyserów”. Takie swoiste abc sztuki operatorskiej. Wystarczy rzut oka na spis treści, by zorientować się o charakterze tej publikacji. Całość wykładu autor podzielił na siedemnaście rozdziałów: Pisanie ruchem, Metody filmowania, Język obrazu, Język optyki, Narracja wizualna, Ciągłość montażowa, Podstawy oświetlenia, Źródła światła, Realizacja obrazu HD, Ekspozycja, Ruchy kamery, Kolor, Kontrola obrazu, Optyka i ostrość, Praca na planie, Zagadnienia techniczne, Formaty filmowe.  Podział – przejrzysty i logiczny, a całość podana w atrakcyjnej i przystępnej formie (liczne przykłady, często ilustrowane). „Obowiązki autora obrazu mają naturę techniczną, podczas gdy zadaniem reżysera jest przestrzeganie scenariusza i odpowiednie prowadzenie aktorów. Niemniej pomiędzy tymi skrajnościami podstawę pracy zarówno dla reżysera, jak i operatora stanowi opowiadanie obrazem” – stwierdza Brown.


Jerzy Armata
opis redakcji
  1.09.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll