Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Blain Brown
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Warszawa, 2014
stron: 512
Blain Brown jest amerykańskim operatorem,
montażystą, scenarzystą, reżyserem i producentem. Pracował przy
realizacjach wielu filmów fabularnych, dokumentalnych, reklamowych, a
także wideoklipów na różnych rodzajach formatów, począwszy od taśmy 16 i
35 mm, po technologie cyfrowe. Przed kilku laty Wydawnictwo Wojciech
Marzec przybliżyło polskiemu czytelnikowi jego książkę „Światło w filmie”,
w której szczegółowo omawia techniczne, estetyczne i praktyczne aspekty
oświetlenia filmu. To podręcznik – jak o nim pisano, który „pokazuje
nie tylko, jak oświetlać, ale również wyjaśnia dlaczego”.
Kolejna książka Browna, która ukazała się po polsku „Cinematography. Sztuka operatorska”,
to – jak ją określa wydawca – „klasyczny, zręcznie napisany przewodnik
rzemiosła i artyzmu sztuki dla operatorów i reżyserów”. Takie swoiste
abc sztuki operatorskiej. Wystarczy rzut oka na spis treści, by
zorientować się o charakterze tej publikacji. Całość wykładu autor
podzielił na siedemnaście rozdziałów: Pisanie ruchem, Metody filmowania,
Język obrazu, Język optyki, Narracja wizualna, Ciągłość montażowa,
Podstawy oświetlenia, Źródła światła, Realizacja obrazu HD, Ekspozycja,
Ruchy kamery, Kolor, Kontrola obrazu, Optyka i ostrość, Praca na planie,
Zagadnienia techniczne, Formaty filmowe. Podział – przejrzysty i
logiczny, a całość podana w atrakcyjnej i przystępnej formie (liczne
przykłady, często ilustrowane). „Obowiązki autora obrazu mają naturę
techniczną, podczas gdy zadaniem reżysera jest przestrzeganie
scenariusza i odpowiednie prowadzenie aktorów. Niemniej pomiędzy tymi
skrajnościami podstawę pracy zarówno dla reżysera, jak i operatora
stanowi opowiadanie obrazem” – stwierdza Brown.
Jerzy Armata
opis redakcji
1.09.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024