Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Karel Reisz, Gavin Millar
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Warszawa, 2014
stron: 404
„«Biblia» dla montażystów i reżyserów – światowy
bestseller od przeszło 50 lat!” – takim sloganem zaopatrzył polskie
wydanie słynnego brytyjskiego podręcznika wydawca Wojciech Marzec. I nie ma w nim żadnej przesady. „Technika montażu filmowego” Karela Reisza (a od drugiego wydania również Gavina Millera)
to bez wątpienia jedna z najważniejszych publikacji w dziejach
piśmiennictwa filmowego, której autorem jest artysta, kładący w swej
twórczości szczególny nacisk na poszukiwanie nowych środków wyrazowych
oraz rozwijanie nowatorskich form narracyjnych. Bo Reisz nie był tylko
teoretykiem, a – nade wszystko – praktykiem, choć zanim został
reżyserem, zajmował się krytyką filmową. Z równym powodzeniem uprawiał
kino dokumentalne spod znaku Free Cinema („Mama nie pozwala", 1955, z Tony Richardsonem; „My, chłopcy z Lambetch", 1958; „March to Aldermaston", 1959, z Lindsayem Andersonem), jak i fabularne („Z soboty na niedzielę", 1960; „Morgan: przypadek do leczenia", 1966; „Kochanica Francuza", 1981).
„Technikę
montażu filmowego” opublikowano po raz pierwszy w 1953 roku (w Polsce
trzy lata później pt. „Montaż filmowy”). Od tego czasu książkę wznawiano
– bez jakichkolwiek zmian w treści – kilkanaście razy. Dopiero pod
koniec lat 60. Reisz zdecydował się na uaktualnienie swej pracy poprzez
dodanie kolejnej sekcji (Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte) do trzech
wcześniej istniejących (Historia montażu, Praktyka montażu, Zasady
montażu), w czym pomógł mu bliski współpracownik Gavin Millar. Ostatnia
część książki poświęcona jest analizie montażu w kontekście
rewolucyjnych przemian stylistycznych, jakim podlegało kino lat 50. i
60. (cinéma véritè, nowa fala, kino autorskie, ekran panoramiczny).
Frapująca lektura, nie tylko dla… praktyków.
Jerzy Armata
opis redakcji
4.05.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024