PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Karel Reisz, Gavin Millar
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Warszawa, 2014
stron: 404
„«Biblia» dla montażystów i reżyserów – światowy bestseller od przeszło 50 lat!” – takim sloganem zaopatrzył polskie wydanie słynnego brytyjskiego podręcznika wydawca Wojciech Marzec. I nie ma w nim żadnej przesady. „Technika montażu filmowego” Karela Reisza (a od drugiego wydania również Gavina Millera) to bez wątpienia jedna z najważniejszych publikacji w dziejach piśmiennictwa filmowego, której autorem jest artysta, kładący w swej twórczości szczególny nacisk na poszukiwanie nowych środków wyrazowych oraz rozwijanie nowatorskich form narracyjnych. Bo Reisz nie był tylko teoretykiem, a  – nade wszystko – praktykiem, choć zanim został reżyserem, zajmował się krytyką filmową. Z równym powodzeniem uprawiał kino dokumentalne spod znaku Free Cinema („Mama nie pozwala", 1955, z Tony Richardsonem; „My, chłopcy z Lambetch", 1958; „March to Aldermaston", 1959, z Lindsayem Andersonem), jak i fabularne („Z soboty na niedzielę", 1960; „Morgan: przypadek do leczenia", 1966; „Kochanica Francuza", 1981).

„Technikę montażu filmowego” opublikowano po raz pierwszy w 1953 roku (w Polsce trzy lata później pt. „Montaż filmowy”). Od tego czasu książkę wznawiano – bez jakichkolwiek zmian w treści – kilkanaście razy. Dopiero pod koniec lat 60. Reisz zdecydował się na uaktualnienie swej pracy poprzez dodanie kolejnej sekcji (Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte) do trzech wcześniej istniejących (Historia montażu, Praktyka montażu, Zasady montażu), w czym pomógł mu bliski współpracownik Gavin Millar. Ostatnia część książki poświęcona jest analizie montażu w kontekście rewolucyjnych przemian stylistycznych, jakim podlegało kino lat 50. i 60. (cinéma véritè, nowa fala, kino autorskie, ekran panoramiczny). Frapująca lektura, nie tylko dla… praktyków.


Jerzy Armata
opis redakcji
  4.05.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll