PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Wiesław Kot
Wydawnictwo Poznańskie
Poznań, 2014
stron: 416
Któż nie pamięta sceny zapalania kieliszków ze spirytusem przez Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie" Andrzeja Wajdy, notabene wymyślił ją Janusz Morgenstern (II reżyser filmu), czy rozmowy o wyższości filmu zagranicznego nad polskim toczonej przez inżyniera Mamonia i Sidorowskiego w asyście małżonek w Rejsie" Marka Piwowskiego albo trzykrotnego biegu Witka Długosza po peronie kolejowym za ruszającym pociągiem w Przypadku" Krzysztofa Kieślowskiego, wszak od tego, czy zdąży wsiąść, czy wda się w szarpaninę z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei, czy pozostanie na peronie, zależą dalsze jego losy – w pierwszym wariancie opowieści zostanie młodzieżowym działaczem, w drugim – opozycjonistą, w trzecim – niezaangażowanym politycznie pracownikiem naukowym.

Właśnie tego typu sceny – nieraz pełne humoru, nieraz przejmujące – które szczególnie utkwiły w pamięci miłośników rodzimego kina, stanowią punkt wyjścia tej cennej publikacji. Bo nie jest ona tylko ich przypomnieniem. Książka Wiesława Kota to bowiem – utrzymana w kolażowej poetyce – kopalnia informacji, ciekawostek, opinii dotyczących prezentowanych tytułów, dla których kryterium wyboru okazały się właśnie ważne, efektowne, godne zapamiętania sceny. Tak więc z opisem treści czy przesłania wybranych filmów sąsiadują sylwetki ich współtwórców, fragmenty recenzji, wypisy ze scenariuszy czy teksty piosenek, uatrakcyjniających filmowe opowieści. Przeważają – co naturalne – teksty autora książki, ale często sięga on także po opinie innych. Oczywiście, wybór tytułowej „setki” jest bardzo subiektywny, ale właśnie osobiste spojrzenie autora jest w przypadku takich publikacji jednym z ich głównych walorów.


Jerzy Armata
opis redakcji
  4.05.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll