Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Magdalena Saryusz-Wolska, Konrad Klejsa
Scholar
Warszawa, 2014
stron: 420
Badania widowni kinowej stają się w Polsce coraz
popularniejsze. Chcemy lepiej znać i rozumieć swojego widza. W nurt ten
wpisuje się ambitna antologia tekstów poświęconych temu zagadnieniu,
pieczołowicie przygotowana przez Konrada Klejsę i Magdalenę Saryusz-Wolską.
„Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów”
wydane przez Scholar w 2014 roku to książka wyjątkowa. Redaktorzy i
pomysłodawcy tomu, czując wagę tego nurtu badań filmowych, postanowili
udostępnić polskiemu czytelnikowi reprezentację tekstów ukazujących się w
Europie i Stanach Zjednoczonych od początków XX wieku (!) aż do
opracowań najnowszych, sprzed kilku lat. Już samą w sobie gratką jest
lektura klasycznych, socjologicznych tekstów, takich jak badanie Emilie Altenloh przeprowadzone wśród widowni robotniczej w Mannheim, latem 1913 roku –
niezwykła wyprawa w przeszłość kina, w jego pierwszy, niewinny okres
życia przedszkolnego. Myślę, że szczególne znaczenie dla tego tomu – a
także dla rozwoju tego nurtu myśli filmowej – mają teksty przekrojowe,
próby uchwycenia fenomenu widowni filmowej i jej złożonych reakcji. Do
tego typu opracowań zaliczyłabym „Rozmowy w kinie. Badania nad historią
recepcji amerykańskiego filmu” czy artykuł o roli kina w Indiach
autorstwa Lakshmi Srinivas. Świetnie czyta się artykuł o
wspomnieniach dziecięcych przygód kinowych, wydobytych z pamięci
brytyjskich seniorów, takie „Kino Paradiso” w wersji naukowej i
wyspiarskiej jednocześnie.
Badać
widownię można na wiele różnych sposobów, przyjmując za punkt wyjścia,
jak Emilie Altenloh, konkretnych widzów w określonym miejscu i czasie,
lun, jak w powyższych wypadkach, określone grupy społeczne czy też
narodowości. Najczęściej jednak pretekstem do analizy staje się
konkretny film, program telewizyjny czy serial. Myślę tu m.in o tekście
„Wyjść z szafy i ruszyć we wszechświat. Seksualni odszczepieńcy i «Star Trek»” autorstwa samego Henry'ego Jenkinsa,
autora fundamentalnego w moim przekonaniu dla współczesnych badań
przemysłu audiowizualnego, twórcy słynnej „Kultury konwergencji” lub o
wstrząsającym, zwłaszcza z naszej perspektywy, artykule o reakcjach
niemieckiej widowni telewizyjnej na serial „Holocaust”, emitowanym w 1979 roku. Aż dwa teksty poświęcone są trylogii „Władca pierścieni”,
na dodatek oba wskazują na kontekst okołofilmowy, związany m.in. z
ogromnie interesującą, a mało w Polsce opisaną turystyką filmową i
kształtowaniem wizerunku kraju przez film. Tom uzupełnia blok artykułów
poświęconych związkom techniki i odbioru filmu, np. początków nowej ery
kina 3D sprzed kilku lat, o telewizji cyfrowej, kulturze wideo czy
social mediach.
Warto podkreślić, że
przedmiotem uwagi redaktorów tomu są nie tylko badania widowni jako
takie, ale także samo wyzwanie naukowe, metodologia i refleksja
filmoznawcza. Susan Ohmer opisuje doświadczenia George'a Gallupa,
który w uporządkowany sposób zaczął badać publiczność w Hollywood w
latach 30., a niektóre z jego metod do dzisiaj stosowane są przez
wielkie studia filmowe. Wreszcie, refleksja ta staje się udziałem samych
redaktorów, Konrada Klejsy i Magdaleny Saryusz-Wolskiej, którzy w
obszernym artykule naukowym „rozprawiają” się z historią, metodologią i
terminologią badań widowni. Myślę, że to pierwsze tak wyczerpujące i
syntetyczne ujęcie tego zagadnienia w polskim piśmiennictwie filmowym.
Dla
badaczy z nurtu „produkcyjnego” polskiego filmoznawstwa książka jest
niezwykle cennym źródłem słabo jak dotąd dostępnej wiedzy, dla każdego
czytelnika profesjonalnie lub amatorsko zajmującego się filmem – drogą
do zrozumienia widza: najważniejszego ogniwa sztuki filmowej.
Anna Wróblewska
opis redakcji
16.04.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024