PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Magdalena Saryusz-Wolska, Konrad Klejsa
Scholar
Warszawa, 2014
stron: 420
Badania widowni kinowej stają się w Polsce coraz popularniejsze. Chcemy lepiej znać i rozumieć swojego widza. W nurt ten wpisuje się ambitna antologia tekstów poświęconych temu zagadnieniu, pieczołowicie przygotowana przez Konrada Klejsę i Magdalenę Saryusz-Wolską.

„Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów”  wydane przez Scholar w 2014 roku to książka wyjątkowa. Redaktorzy i pomysłodawcy tomu, czując wagę tego nurtu badań filmowych, postanowili udostępnić polskiemu czytelnikowi reprezentację tekstów ukazujących się w Europie i Stanach Zjednoczonych od początków XX wieku (!) aż do opracowań najnowszych, sprzed kilku lat.  Już samą w sobie gratką jest lektura klasycznych, socjologicznych tekstów, takich jak badanie Emilie Altenloh przeprowadzone wśród widowni robotniczej w Mannheim, latem 1913 roku – niezwykła wyprawa w przeszłość kina, w jego pierwszy, niewinny okres życia przedszkolnego. Myślę, że szczególne znaczenie dla tego tomu – a także dla rozwoju tego nurtu myśli filmowej – mają teksty przekrojowe, próby uchwycenia fenomenu widowni filmowej i jej złożonych reakcji. Do tego typu opracowań zaliczyłabym „Rozmowy w kinie. Badania nad historią recepcji amerykańskiego filmu” czy artykuł o roli kina w Indiach autorstwa Lakshmi Srinivas. Świetnie czyta się artykuł o wspomnieniach dziecięcych przygód kinowych, wydobytych z pamięci brytyjskich seniorów, takie „Kino Paradiso” w wersji naukowej i wyspiarskiej jednocześnie.

Badać widownię można na wiele różnych sposobów, przyjmując za punkt wyjścia, jak Emilie Altenloh, konkretnych widzów w określonym miejscu i czasie, lun, jak w powyższych wypadkach, określone grupy społeczne czy też narodowości. Najczęściej jednak pretekstem do analizy staje się konkretny film, program telewizyjny czy serial. Myślę tu m.in o tekście „Wyjść z szafy i ruszyć we wszechświat. Seksualni odszczepieńcy i «Star Trek»” autorstwa samego Henry'ego Jenkinsa, autora fundamentalnego w moim przekonaniu dla współczesnych badań przemysłu audiowizualnego, twórcy słynnej „Kultury konwergencji” lub o wstrząsającym, zwłaszcza z naszej perspektywy, artykule o reakcjach niemieckiej widowni telewizyjnej na serial „Holocaust”, emitowanym w 1979 roku. Aż dwa teksty poświęcone są trylogii „Władca pierścieni”, na dodatek oba wskazują na kontekst okołofilmowy, związany m.in. z ogromnie interesującą, a mało w Polsce opisaną turystyką filmową i kształtowaniem wizerunku kraju przez film. Tom uzupełnia blok artykułów poświęconych związkom techniki i odbioru filmu, np. początków nowej ery kina 3D sprzed kilku lat, o telewizji cyfrowej, kulturze wideo czy social mediach.

Warto podkreślić, że przedmiotem uwagi redaktorów tomu są nie tylko badania widowni jako takie, ale także samo wyzwanie naukowe, metodologia i refleksja filmoznawcza. Susan Ohmer opisuje doświadczenia George'a Gallupa, który w uporządkowany sposób zaczął badać publiczność w Hollywood w latach 30., a niektóre z jego metod do dzisiaj stosowane są przez wielkie studia filmowe. Wreszcie, refleksja ta staje się udziałem samych redaktorów, Konrada Klejsy i Magdaleny Saryusz-Wolskiej, którzy w obszernym artykule naukowym „rozprawiają” się z historią, metodologią i terminologią badań widowni. Myślę, że to pierwsze tak wyczerpujące i syntetyczne ujęcie tego zagadnienia w polskim piśmiennictwie filmowym.

Dla badaczy z nurtu „produkcyjnego” polskiego filmoznawstwa książka jest niezwykle cennym źródłem słabo jak dotąd dostępnej wiedzy, dla każdego czytelnika profesjonalnie lub amatorsko zajmującego się filmem – drogą do zrozumienia widza: najważniejszego ogniwa sztuki filmowej.






Anna Wróblewska
opis redakcji
  16.04.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll