Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Monika Talarczyk-Gubała
Krytyka Polityczna
Warszawa, 2015
stron: 352
Po solidnej reżyserskiej monografii „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku” (2013) oraz niezwykle interesującym tomie esejów „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” (2013) Monika Talarczyk-Gubała zajęła się nowym, odświeżającym odczytaniem twórczości Wandy Jakubowskiej, często nazywanej „matką polskiej kinematografii”.
Była
współzałożycielką słynnego Stowarzyszenia Miłośników Filmu
Artystycznego „Start” (1934) oraz Spółdzielni Autorów Filmowych (1935),
we wrześniu 1939 roku miała wejść na ekrany, ponoć znakomita,
ekranizacja „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej w opracowaniu Jarosława Iwaszkiewicza,
ale wybuch wojny uniemożliwił premierę, a kopia bezpowrotnie zaginęła.
Po wojnie Jakubowska aktywnie uczestniczyła w organizacji rodzimej
kinematografii, kładąc wielkie zasługi w powołanie zespołów filmowych,
była cenionym pedagogiem łódzkiej Szkoły Filmowej oraz uznanym
reżyserem. Jej „powtórny” debiut „Ostatni etap” (1947) zapewnił
jej „nieśmiertelność i tytuł «matki wszystkich filmów o Holokauście»”.
Jednocześnie – niewygodna, wyparta i wciąż na nowo lustrowana, jedna z
najwyrazistszych ikon kinematografii PRL.
Praca
Talarczyk-Gubały, której pełny tytuł brzmi „Wanda Jakubowska. Od nowa”
zwraca jej – mówiąc górnolotnie – szacunek i sprawiedliwość, dzięki
frapującemu – poznawczo i intelektualnie – wywodowi autorki,
uzupełnionemu głośnym esejem Hanno Loewy’ego oraz wywiadem Barbary
Hollender z reżyserką. Książkę rozpoczyna – jako motto – konstatacja Agnieszki Holland:
„Uważam, że to niesprawiedliwe, że kompletnie o niej zapomniano”.
Monika Talarczyk-Gubała ocala autorkę „Ostatniego etapu” od zapomnienia.
Jerzy Armata
opis redakcji
16.04.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024