PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Monika Talarczyk-Gubała
Krytyka Polityczna
Warszawa, 2015
stron: 352
Po solidnej reżyserskiej monografii „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku” (2013) oraz niezwykle interesującym tomie esejów „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” (2013) Monika Talarczyk-Gubała zajęła się nowym, odświeżającym odczytaniem twórczości Wandy Jakubowskiej, często nazywanej „matką polskiej kinematografii”.

Była współzałożycielką słynnego Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego „Start” (1934) oraz Spółdzielni Autorów Filmowych (1935), we wrześniu 1939 roku miała wejść na ekrany, ponoć znakomita, ekranizacja „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej w opracowaniu Jarosława Iwaszkiewicza, ale wybuch wojny uniemożliwił premierę, a kopia bezpowrotnie zaginęła. Po wojnie Jakubowska aktywnie uczestniczyła w organizacji rodzimej kinematografii, kładąc wielkie zasługi w powołanie zespołów filmowych, była cenionym pedagogiem łódzkiej Szkoły Filmowej oraz uznanym reżyserem. Jej „powtórny” debiut „Ostatni etap” (1947) zapewnił jej „nieśmiertelność i tytuł «matki wszystkich filmów o Holokauście»”. Jednocześnie – niewygodna, wyparta i wciąż na nowo lustrowana, jedna z najwyrazistszych ikon kinematografii PRL.

Praca Talarczyk-Gubały, której pełny tytuł brzmi „Wanda Jakubowska. Od nowa” zwraca jej – mówiąc górnolotnie – szacunek i sprawiedliwość, dzięki frapującemu – poznawczo i intelektualnie – wywodowi autorki, uzupełnionemu głośnym esejem Hanno Loewy’ego oraz wywiadem Barbary Hollender z reżyserką. Książkę rozpoczyna – jako motto – konstatacja Agnieszki Holland: „Uważam, że to niesprawiedliwe, że kompletnie o niej zapomniano”. Monika Talarczyk-Gubała ocala autorkę „Ostatniego etapu” od zapomnienia.


Jerzy Armata
opis redakcji
  16.04.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll