PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Dominik Wierski
Wydawnictwo Naukowe Katedra
Gdańsk, 2014
stron: 504
Kino i sport – dwie najpopularniejsze dziedziny kultury, tej duchowej, i tej fizycznej. Ich atrakcyjnego połączenia – w wydaniu rodzimym – dokonał Dominik Wierski w książce „Sport w polskim kinie 1944-1989”.

Napisana ciekawie i wyczerpująco, łączy ponadto walory pracy naukowej i popularnej lektury. Jedyne, czego mi brakuje, pomimo imponującej objętości (blisko 500 stron), to wspomnienie tego, co działo się w tej dziedzinie w polskiej kinematografii przed 1944 rokiem, wszak nie powstała ona po II wojnie. Prawdę mówiąc, właściwszy byłby tytuł „Sport w kinie PRL-u”. Zresztą tytuł pierwszego – wprowadzającego w temat książki – rozdziału brzmi: „Sport w PRL”.

Na obecność tematyki sportowej w polskim filmie Wierski spogląda wnikliwie oraz wieloaspektowo, dzieląc sensownie omawianą problematykę na sześć rozdziałów: „Ideologiczne i propagandowe funkcje motywów sportowych w polskim kinie”, „Dydaktyczna funkcja sportu”, „Obraz istoty sportu i jej wypaczeń”, „Historia sportu w polskim filmie”, „Metaforyczna funkcja sportu”, „Sport i obraz polskiego społeczeństwa”. Co niezwykle istotne, nie skupia się wyłącznie na filmach fabularnych, wiele miejsca poświęcając rodzimym dokumentom o tematyce sportowej (m.in. Mariusza Waltera, Bogdana Dziworskiego, Jacek Bławuta). Zwłaszcza dorobek Dziworskiego, autora m.in. Pięcioboju nowoczesnego" (1975), „Hokeja" (1976), „Olimpiady" (1978), „Dwuboju klasycznego" (1978), „Fechmistrza" (1980), „Kilku opowieści o człowieku" (1983), jest imponujący. Szkoda, że autor książki nie objął swym zainteresowaniem polskich animacji o tematyce sportowej. W tej dziedzinie także znalazłoby się wiele interesujących – i ważnych – tytułów.     


Jerzy Armata
opis redakcji
  17.01.2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll