Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Pod redakcją Tadeusza Lubelskiego
Wydawnictwo Universitas
Kraków, 2014
stron: 444
Kolejny, piąty tom arcyciekawej międzywydawniczej serii „Literatura na ekranie” poświęconej
adaptacjom literatur narodowych przynosi 18 obszernych tekstów
omawiających znaczące ekranizacje rodzimych dzieł literackich. „Każdy
autor analizuje adaptację, lub adaptacje (od jednej do kilku), jednego
utworu literackiego wybranego z danej literatury narodowej, przy czym
założeniem metodologicznym, łączącym wszystkie analizy, jest traktowanie
poszczególnych adaptacji jako adaptacji właśnie, to znaczy jako
utworów, z których każdy stanowi, owszem, samodzielny utwór filmowy, ale
w tym konkretnym, «palimpsestowym» odczytaniu jest konsekwentnie
konfrontowany ze swoim pierwowzorem literackim” – czytamy we wstępie
prof. Tadeusza Lubelskiego, redaktora tomu. Od Mickiewicza, czyli od ekranizacji „Pana Tadeusza” – Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku, Juliana Józefa Antonisza z 1980 (I księgi) i nade wszystko Andrzeja Wajdy z 1999 roku, do Masłowskiej, czyli do „Wojny polsko-ruskiej” (2009) Xawerego Żuławskiego. Dominują – oczywiście – teksty poświęcone przenoszeniu na ekran głośnych powieści znanych autorów (m.in. „Lalka” Bolesława Prusa, „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, „Popiół i diament” Jerzego Andrzejewskiego, „Solaris” Stanisława Lema), ale także znalazły się w tomie artykuły poświęcone adaptacjom innych gatunków literackich: opowiadań („Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza), cyklu nowel („Sanatorium pod Klepsydrą” Brunona Schulza), poematu („Pan Tadeusz”), dramatu („Wesele” Stanisława Wyspiańskiego), a nawet lirycznego wiersza („Od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej). Całość podana przystępnie, interesująco i atrakcyjnie. Lektura obowiązkowa.
Jerzy Armata
opis redakcji
12.10.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024