Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Praca zbiorowa
Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju „Regio”
Łódź, 2014
stron: 319
Przewodniki po miejscach filmowych, to znaczy
„uświęconych” kręconymi tam zdjęciami do polskich i zagranicznych
obrazów powoli stają się nowym gatunkiem literackim. Do obszernej już
liczby przewodników po miastach i regionach, które w szczególniejszy
sposób upodobali sobie filmowcy, dochodzi oto kolejna, obszerna (320 s.)
publikacja poświęcona jednemu tylko serialowi, ale za to jakiemu!
„Stawkowy przewodnik filmowy” jest wędrówką śladami filmu kręconego przez Andrzeja Konica i Janusza Morgensterna w latach 1967-68, ciągle popularnego, emitowanego przez różne stacje
telewizyjne i nieustannie przyciągającego rzesze nowych miłośników.
Książka jest dziełem grupki młodych (co najwyżej w średnim wieku)
autorów: Rafał Baćmaga, Bogdan Bernacki, Arkadiusz Bilecki, Leszek Goławski, Maciej Kronenberg, Paweł Szczutowski, Joanna Szyborska-Kaszycka.
Wiek autorów nie jest tu bez znaczenia: ich pierwsze kontakty z
serialem to najczęściej początek lat 90, od początku fascynacja i
tropienie ekranowej prawdy i fałszu, wędrówki śladami plenerów,
odkrywanie rzeczywistych miejsc, które pojawiły się w kolejnych
odcinkach wynikały wyłącznie z potrzeby serca. Ta fascynacja od pewnego
czasu doczekała się swoistej instytucjonalizacji: Klub Miłośników Stawki
zrzesza fanów i sympatyków serialu, posiada własną stronę WWW,
organizuje cykliczne spotkania w miastach i miejscach, gdzie serial
powstawał. Spotkania, w których oprócz widzów uczestniczą też aktorzy i
realizatorzy. Książka jest efektem takich społecznych, spontanicznych
działań i detektywistycznych dociekań.
Podzielona
została na rozdziały odpowiadające miejscowościom, w których powstawały
sceny do poszczególnych odcinków. Są więc „Stawkowe…”: Łódź, Warszawa,
Olsztyn, Płock, Łąck, Trójmiasto, Kraków, Pieskowa Skała, Wrocław. Każdy
z rozdziałów szczegółowo opisuje filmowe lokalizacje z podaniem
informacji w jakim odcinku obiekt czy miejsce zagrało i czym było w
fabularnej opowieści. Tak np. łódzki pałac K. Scheiblera (dziś siedziba
Muzeum Kinematografii) pojawia się w odcinku „Cafe Rose” jako
elegancki nocny lokal w Stambule o nazwie identycznej z tytułem odcinka
oraz jako reprezentacyjne wnętrze w Berlinie, w którym Kloss odbiera
odznaczenie w odcinku „Żelazny Krzyż”. Opisywanym miejscom
towarzyszą liczne fotografie, wiele zdjęć z planu, z których znaczna
część pochodzi z prywatnych archiwów i nigdy nie była publikowana.
Bardzo często stare kadry uzupełnione są współcześnie wykonanymi
fotografiami: wówczas dopiero widać, jak działa magia kina i co mogą
wyczyniać scenografowie z operatorami. Książka powstała jako efekt
poszukiwań autorów, ale cenne są także wspomnienia i wypowiedzi
współautorów i współrealizatorów filmu, wykorzystane przy budowaniu
kolejnych opowieści o miejscach i scenach. Wśród tych, których
opowieści wykorzystano są m.in.: scenograf Bogdan Sölle, II reżyser Jacek Butrymowicz, aktorzy Beata Tyszkiewicz i Leonard Pietraszak, kaskader Krzysztof Fus. Oczywiście wstęp polecający publikację napisał sam Hans Kloss w wersji polskiej znany też jako Stanisław Mikulski, zaś wydawcą jest niewielkie, ale bardzo aktywne Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju „Regio” z Łodzi, wydawca m.in. „Przewodnika po filmowej Łodzi” (Łódź, 2010).
Mieczysław Kuźmicki
opis redakcji
9.10.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024