PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Olga Gaertner
Agencja Wydawniczo-Reklamowa Skarpa Warszawska
Warszawa, 2014
stron: 215
Aleksander Żabczyński był czołowym polskim aktorem przedwojennym – teatralnym, filmowym oraz kabaretowym, także uzdolnionym pieśniarzem, który wylansował wiele szlagierów, m.in. słynne niemieckie tango „Całuję twoją dłoń, madame” z polskimi słowami Andrzeja Własta. W kinie preferował lekki repertuar – komedię, musical, melodramat. Stworzył typ amanta o miękkim dźwięcznym głosie, który często swe uczucia wyjawia w formie śpiewanej. Na ekranie zadebiutował epizodyczną rola doktora w „Czerwonym błaźnie” (1926) Henryka Szaro, kryminale rozgrywającym się w scenerii jednego z warszawskich kabaretów. Pierwszą główną rolę amanta zagrał w komedii pomyłek Jana Nowiny-Przybylskiego i Michała Waszyńskiego„Panienka z poste restante” (1935). A potem przyszedł szereg podobnych kreacji – komediowych, zalotnych, rozśpiewanych: m.in. w „Ada! To nie wypada!” (1936) Konrada Toma, „Jadzi” (1936) i „Sportowcu mimo woli” (1939) Mieczysława Krawicza, „Manewrach miłosnych” (1935) Nowiny-Przybylskiego i Toma, „Pani minister tańczy” (1937) Juliusza Gardana.

„Bohaterem oczywiście jest Aleksander. Natomiast zgromadzony materiał obejmuje szeroki obszar kultury międzywojennej, kabaretów i scen, które utonęły w opracowaniach oficjalnych. To bardzo cenna informacja, którą powinny zainteresować się uczelnie teatralne oraz miłośnicy zapoznanych gwiazd, którzy nucą przedwojenne piosenki filmu i kabaretu do dnia dzisiejszego. Ja jestem po tej lekturze bogatszy o wiedzę tamtych dni, choć siedziałem w jednej garderobie z Aleksandrem Żabczyńskim” – rekomenduje książkę Ignacy Gogolewski.


JA
opis redakcji
  12.08.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll