PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod redakcją Jakuba Majmurka
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Warszawa, 2014
stron: 2008
Kolejnym polskim reżyserem, który stał się bohaterem „Przewodnika Krytyki Politycznej” – po Andrzeju Żuławskim, Andrzeju Barańskim, Jerzym Skolimowskim, Małgorzacie Szumowskiej, Agnieszce Holland i Andrzeju Wajdzie – jest Krzysztof Zanussi. Seria nie ma jednolitej formuły: „Żuławski” i „Szumowska” to wywiady rzeki, „Barański” jest opisem filmowego charakteru pisma dokonanym przez Piotra Mareckiego, pozostałe są zbiorami tekstów różnych autorów analizujących twórczość omawianego reżysera.

I tak jest w przypadku Zanussiego, którego filmowy dorobek omawiany jest w następujących rozdziałach: „Moralne niepokoje”, „Struktury i kryształy”, „Życie rodzinne i uczuciowe”, „Kobiety i mężczyźni”. Te efekciarsko brzmiące tytuły przyniosą niekiedy nie mniej efekciarskie (nie efektowne) teksty, czego najbardziej adekwatnym przykładem wydumany, silący się z jednej strony na intelektualną głębię, z drugiej – niekonwencjonalne poczucie humoru, artykuł Mateusza Falkowskiego i Marka Sobczyka „Krzysztof Z. i Krzysztof Z. Rozmowa w pętli nierozmowy o Krzysztofie Zanussim”. Sąsiaduje on z bardzo solidnymi, interesującymi myślowo i zgrabnie napisanymi tekstami Piotra Czerkawskiego („Debet w rachunku sumienia”), Joanny Ostrowskiej („Dzieje miłości niemożliwej, czyli «prawdziwa» historia Stelli”) czy Jakuba Majmurka („Mądrość Mefista albo Krzysztof Zanussi jako filmowiec nowoczesny"). Dopełnieniem rozdziałów analitycznych jest „niepokorna” rozmowa Majmurka z bohaterem książki . Na tylnej okładce książki czytamy: „Krzysztof Zanussi bywa intrygujący, a bywa też irytujący. (…) Zanussi was nie zanudzi!”. Obie konstatacje odniósłbym także do autorów tego tomu „Przewodnika Krytyki Politycznej”.   



Jerzy Armata
opis redakcji
  2.08.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll