Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod redakcją Jakuba Majmurka
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Warszawa, 2014
stron: 2008
Kolejnym polskim reżyserem, który stał się bohaterem „Przewodnika Krytyki Politycznej” – po Andrzeju Żuławskim, Andrzeju Barańskim, Jerzym Skolimowskim, Małgorzacie Szumowskiej, Agnieszce Holland i Andrzeju Wajdzie – jest Krzysztof Zanussi.
Seria nie ma jednolitej formuły: „Żuławski” i „Szumowska” to wywiady
rzeki, „Barański” jest opisem filmowego charakteru pisma dokonanym przez
Piotra Mareckiego, pozostałe są zbiorami tekstów różnych autorów analizujących twórczość omawianego reżysera.
I tak jest w przypadku Zanussiego, którego filmowy dorobek omawiany jest w następujących rozdziałach: „Moralne niepokoje”, „Struktury i kryształy”, „Życie rodzinne i uczuciowe”, „Kobiety i mężczyźni”.
Te efekciarsko brzmiące tytuły przyniosą niekiedy nie mniej
efekciarskie (nie efektowne) teksty, czego najbardziej adekwatnym
przykładem wydumany, silący się z jednej strony na intelektualną głębię,
z drugiej – niekonwencjonalne poczucie humoru, artykuł Mateusza Falkowskiego i Marka Sobczyka „Krzysztof Z. i Krzysztof Z. Rozmowa w pętli nierozmowy o Krzysztofie Zanussim”. Sąsiaduje on z bardzo solidnymi, interesującymi myślowo i zgrabnie napisanymi tekstami Piotra Czerkawskiego („Debet w rachunku sumienia”), Joanny Ostrowskiej („Dzieje miłości niemożliwej, czyli «prawdziwa» historia Stelli”) czy Jakuba Majmurka („Mądrość Mefista albo Krzysztof Zanussi jako filmowiec nowoczesny").
Dopełnieniem rozdziałów analitycznych jest „niepokorna” rozmowa
Majmurka z bohaterem książki . Na tylnej okładce książki czytamy:
„Krzysztof Zanussi bywa intrygujący, a bywa też irytujący. (…) Zanussi
was nie zanudzi!”. Obie konstatacje odniósłbym także do autorów tego
tomu „Przewodnika Krytyki Politycznej”.
Jerzy Armata
opis redakcji
2.08.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024