Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Angelika Kuźniak
Wydawnictwo Czarne
Wołowiec, 2013
stron: 200
Książkę Angeliki Kuźniak czyta się jednym tchem.
Tę przejmującą opowieść utkała autorka z pozornie stojących na dwóch
biegunach elementów: dokumentów, czyli pamiętnika poetki, jej listów,
nagrań, opowieści bliskich oraz własnej kreacji, która dzięki posiadanej
wiedzy oraz umiejętnościom jest wiarygodna i atrakcyjna zarazem.
Przy okazji filmów tragicznie zmarłego w młodym wieku Wojciecha Wiszniewskiego pojawiło się pojęcie – wydawać by się mogło wewnętrznie sprzeczne: dokument kreacyjny. Ale takie właśnie były jego filmy – „Elementarz”, „Stolarz”, „Wanda Gościmińska. Włókniarka”
– każdy kadr był w nich w najdrobniejszym detalu wykreowany, oczywiście
z elementów istniejącej rzeczywistości, ale ta „dokumentalna kreacja”
przynosiła więcej prawdy o tym, co wokół – i w głębi – niż niejedna
rejestracja bezpośrednia, w skali 1:1. Podobnie jest z książką Kuźniak,
frapującą opowieścią o postaci tragicznej, a zarazem kopalnią wiedzy o
cygańskim świecie.
W końcowych
słowach „Od autorki” czytamy: „Piszę o osiemdziesięciu latach
współistnienia – Polaków i Cyganów. Piszę o silnej kobiecie. Bo taką
Papusza była. Wbrew wszystkiemu, co ją spotkało w życiu: bezdzietność,
wykluczenie, «przeklęta nadwrażliwość». Piszę o Polsce (tyle razy
prosiła, żeby nie zapominać, że Cyganie to też Polacy), o poetce”.
„Papusza” Angeliki Kuźniak stanowi znakomite dopełnienie filmu Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego. Dzięki fantastycznym zdjęciom Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia (znów to połączenie kreacji i dokumentu, Ptak jako kreacjonista, Staroń
– dokumentalista) ich film ogląda się jak album ze starymi
fotografiami, ruchomymi fotografiami. Ale nie są to martwe obrazy, one
żyją.
Jerzy Armata
opis redakcji
11.07.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024