PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Angelika Kuźniak
Wydawnictwo Czarne
Wołowiec, 2013
stron: 200
Książkę Angeliki Kuźniak czyta się jednym tchem. Tę przejmującą opowieść utkała autorka z pozornie stojących na dwóch biegunach elementów: dokumentów, czyli pamiętnika poetki, jej listów, nagrań, opowieści bliskich oraz własnej kreacji, która dzięki posiadanej wiedzy oraz umiejętnościom jest wiarygodna i atrakcyjna zarazem.

Przy okazji filmów tragicznie zmarłego w młodym wieku Wojciecha Wiszniewskiego pojawiło się pojęcie – wydawać by się mogło wewnętrznie sprzeczne: dokument kreacyjny. Ale takie właśnie były jego filmy – „Elementarz”, „Stolarz”, „Wanda Gościmińska. Włókniarka”  – każdy kadr był w nich w najdrobniejszym detalu wykreowany, oczywiście z elementów istniejącej rzeczywistości, ale ta „dokumentalna kreacja” przynosiła więcej prawdy o tym, co wokół – i w głębi – niż niejedna rejestracja bezpośrednia, w skali 1:1. Podobnie jest z książką Kuźniak, frapującą opowieścią o postaci tragicznej, a zarazem kopalnią wiedzy o cygańskim świecie.

W końcowych słowach „Od autorki” czytamy: „Piszę o osiemdziesięciu latach współistnienia – Polaków i Cyganów. Piszę o silnej kobiecie. Bo taką Papusza była. Wbrew wszystkiemu, co ją spotkało w życiu: bezdzietność, wykluczenie, «przeklęta nadwrażliwość». Piszę o Polsce (tyle razy prosiła, żeby nie zapominać, że Cyganie to też Polacy), o poetce”.

„Papusza” Angeliki Kuźniak stanowi znakomite dopełnienie filmu Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego. Dzięki fantastycznym zdjęciom Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia (znów to połączenie kreacji i dokumentu, Ptak jako kreacjonista, Staroń – dokumentalista) ich film ogląda się jak album ze starymi fotografiami, ruchomymi fotografiami. Ale nie są to martwe obrazy, one żyją.

Jerzy Armata
opis redakcji
  11.07.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll