PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Jacek Koprowicz
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Łódź, 2013
stron: 288
Jacek Koprowicz bierze na warsztat „Medium" (1985), swój najbardziej znany obraz, jak pisała branżowa prasa: „pierwszy polski film całkowicie poświęcony tematyce okultystycznej”. Reżyser, absolwent filologii polskiej ze specjalizacją krytyka filmowa (wychowanek prof. Bolesława Lewickiego), zagadnieniem konstrukcji filmowej pasjonował się od dawna. Jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku korespondował z Pierem Paolo Pasolinim, który z ogromną skrupulatnością dokonywał analizy własnych filmów. Ten rodzaj namysłu nad dziełem jest bliski Koprowiczowi, który niemal po trzydziestu latach od premiery „Medium" wraca do obrazu i pisze rodzaj przewodnika (dla zaawansowanych) po filmowym tworzywie.

„Przenosząc na ekran scenariusz, moim zamiarem było stworzenie filmu grozy, wpisanego w konstrukcję filmu kryminalnego” – tłumaczy we wstępie książki. I dodaje: „Uwierzyłem, że jest możliwe, aby horror i kryminał dzięki jednorodnej wizualizacji warstw narracyjnych przeniknęły się nawzajem i scaliły w jedność. Oparłem się na założeniu, że dyscyplina konstrukcji klasycznego kryminału, w którym każdy element dochodzenia prawdy jest racjonalny, pomoże uprawdopodobnić świat horroru, będący zaprzeczeniem tego, co racjonalne, stając się jednocześnie elementem gry z konwencjami gatunkowymi”. Na przykładzie 155 klatek z filmu omawia Koprowicz każdą z faz narracji filmowej: odkrywanie, potwierdzenie, konfrontację oraz spełnienie. Robi to szczegółowo, według podobnego schematu, dzięki czemu niemal klatka po klatce można prześledzić rozwój postaci oraz fabuły w obrazie.

Do książki dołączona jest płyta DVD z odrestaurowanym cyfrowo filmem.

Anna Michalska
opis redakcji
  1.07.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll