PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Monika Talarczyk-Gubała
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin, 2013
stron: 328
Tytuł książki Moniki Talarczyk-Gubały, poświęconej twórczości Barbary Sass, nawiązuje do słynnego filmu Josepha L. Mankiewicza, „wdzięcznego materiału feministycznych analiz” – jak zauważa autorka.

Imię Ewa nosi bohaterka pełnometrażowego debiutu Sass – „Bez miłości” (1980), a jedną z pierwszych jego recenzji zatytułowano właśnie „Wszystko o Ewie” (Wiesława Czapińska na łamach „Ekranu”). „Trylogia z lat osiemdziesiątych, w której w każdym filmie Stalińska zagrała inny wariant Ewy, stanowi w filmografii Sass jądro, wokół którego krążą wątki późniejszych filmów” – trafnie konstatuje Talarczyk-Gubała. Jej książka stanowi rzetelną analizą twórczości autorki, powszechnie uważanej za czołową postać nurtu feministycznego w naszej kinematografii, choć – wydaje się – że ona sama tego poglądu nie podziela.

Najwięcej miejsca autorka poświęca omówieniu filmów z lat 80., wszak one uchodzą za najważniejsze  w dorobku Sass. Przyznam, że bardzo mnie zaciekawił rozdział wcześniejszy, w którym analizuje etiudy szkolne oraz – niezwykle interesujące, choć niedocenione – fabuły niepełnometrażowe. Interesujące są także spostrzeżenia dotyczące scenariuszy niezrealizowanych oraz tytułów ostatnich, choć szkoda, że pominięty został film najnowszy – „W imieniu diabła” (2011). Wprawdzie usprawiedliwiająca konstatacja przekonuje („W interpretacyjny krąg nie wprowadziłam ostatniego filmu (…) ze względu na przyjętą metodę analizy kontekstualnej, głównie w kontekście kina kobiet, której ramy czasowe określiłam na drugą połowę XX wieku”), ale jednak żal. Podtytuł książki brzmi: „Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku”. Ten szeroki kontekst został niezwykle wnikliwie, a zarazem atrakcyjnie przedstawiony.



Jerzy Armata
opis redakcji
  2.06.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll