Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Monika Talarczyk-Gubała
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin, 2013
stron: 328
Tytuł książki Moniki Talarczyk-Gubały, poświęconej twórczości Barbary Sass, nawiązuje do słynnego filmu Josepha L. Mankiewicza, „wdzięcznego materiału feministycznych analiz” – jak zauważa autorka.
Imię Ewa nosi bohaterka pełnometrażowego debiutu Sass – „Bez miłości” (1980), a jedną z pierwszych jego recenzji zatytułowano właśnie „Wszystko o Ewie” (Wiesława Czapińska na łamach „Ekranu”). „Trylogia z lat osiemdziesiątych, w której w
każdym filmie Stalińska zagrała inny wariant Ewy, stanowi w filmografii
Sass jądro, wokół którego krążą wątki późniejszych filmów” – trafnie
konstatuje Talarczyk-Gubała. Jej książka stanowi rzetelną analizą
twórczości autorki, powszechnie uważanej za czołową postać nurtu
feministycznego w naszej kinematografii, choć – wydaje się – że ona sama
tego poglądu nie podziela.
Najwięcej
miejsca autorka poświęca omówieniu filmów z lat 80., wszak one uchodzą
za najważniejsze w dorobku Sass. Przyznam, że bardzo mnie zaciekawił
rozdział wcześniejszy, w którym analizuje etiudy szkolne oraz –
niezwykle interesujące, choć niedocenione – fabuły niepełnometrażowe.
Interesujące są także spostrzeżenia dotyczące scenariuszy
niezrealizowanych oraz tytułów ostatnich, choć szkoda, że pominięty
został film najnowszy – „W imieniu diabła” (2011). Wprawdzie
usprawiedliwiająca konstatacja przekonuje („W interpretacyjny krąg nie
wprowadziłam ostatniego filmu (…) ze względu na przyjętą metodę analizy
kontekstualnej, głównie w kontekście kina kobiet, której ramy czasowe
określiłam na drugą połowę XX wieku”), ale jednak żal. Podtytuł książki
brzmi: „Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku”.
Ten szeroki kontekst został niezwykle wnikliwie, a zarazem atrakcyjnie
przedstawiony.
Jerzy Armata
opis redakcji
2.06.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024