PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Mariusz Kotowski
Prószyński i S-ka
Warszawa, 2014
stron: 207
Mariusz Kotowski, od wielu lat mieszkający w USA reżyser, z własnej woli został też historykiem filmu, którego jedynym obiektem zainteresowania jest Pola Negri.

Zdążył dotychczas poświęcić jej zrealizowany w Stanach pełnometrażowy film dokumentalny „Pola Negri. W kinie życie jest snem”(2006) oraz książkę biograficzną „Pola Negri. Legenda Hollywood” (Warszawa, 2011). Najnowsza opracowana przez niego publikacja pokazuje aktorkę taką, jaką sama chciała w latach swojej młodości, sławy i popularności być widzianą. Znalazły się więc tutaj jej wypowiedzi dla prasy, wywiady, a przede wszystkim bardzo wiele znakomitych fotografii, najczęściej przedstawiających ją w scenach z jej filmów lub z realizacji zdjęć, często ze znanymi albo ważnymi dla niej postaciami.

Z pewnością ważną częścią jest otwierająca książkę opracowana przez autora chronologia zdarzeń z życia gwiazdy, zaś znakomitym dopełnieniem treści, także utrzymanej w układzie chronologicznym, obszerny fragment zatytułowany „W kinie życie jest snem”.  A pomiędzy nimi zebrana i uporządkowana opowieść Poli Negri o niej i jej filmowych (i nie tylko) perypetiach. Lektura z jednej strony fascynująca, bo mamy wrażenie, jakby gwiazda mówiła tylko do nas, z drugiej – nie wolno ani na chwilę zapomnieć, że jest to tylko autokreacja. Tym ciekawsza wydaje się druga część. Jest to przedrukowana i na nowo przetłumaczona niewielka jej książeczka, która jako „La vie et le rêve au cinéma” ukazała się w Paryżu w 1926 r. w nakładzie 200 egzemplarzy (jeden z nich posiada Muzeum Kinematografii w Łodzi!) i szybko doczekała się  tłumaczeń na język rosyjski i angielski. Jako swego rodzaju ciekawostka dotycząca biografii gwiazdy z polskimi korzeniami została również przetłumaczona na język polski („Życie i marzenie w kinie”, „Iluzjon” 1985, nr 4, 1986, nr 1 i 2). Jeżeli więc pierwszą część omawianej książki  możemy potraktować jako niemal w całości wykreowaną autobiografię gwiazdy, to dzięki temu fragmentowi jednak dowiadujemy się czegoś więcej o niej i jej postrzeganiu filmowego świata. Takiego, w jakim dorastała i jaki znała. Przedstawia tutaj jakiś rodzaj teorii filmu, z punktu widzenia doświadczeń i obserwacji filmowej gwiazdy z dziesięcioletnim (!) stażem,  a także kilka propozycji scenariuszy filmowych utrzymanych w różnych gatunkach i konwencjach.


Chwała autorowi za podjęcie kolejnego kroku dla przybliżenia postaci Poli Negri polskiemu czytelnikowi. Zaś zachętą do czytania książki niech będzie przytoczona na wstępie jej charakterystyka opublikowana przez jednego z amerykańskich krytyków: „…jest ona okrutna, arogancka, apodyktyczna, pokorna, pełna skruchy, hojna, uroczo rozsądna, obdarzona czarem, który zmiękczyłby serce ogra, nieprzyjemna, nieuprzejma, ujmująca, nieprzystępna. Innymi słowy, Pola to kobieta o wielu obliczach, które dobiera w zależności od nastroju, w jakim jest w danym momencie”.


Do książki dołączona jest płyta DVD z filmem z udziałem Poli Negri „Żółty paszport” (1918).

 

Mieczysław Kuźmicki
opis redakcji
  8.04.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll