Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Michał Dondzik
Muzeum Kinematografii
Łódź, 2013
stron: 324
Książka Michała Dondzika to pozycja wyjątkowa.
Jej bohaterem jest Leszek Wronko, jeden z najwybitniejszych polskich
operatorów dźwięku, znany dotąd jedynie niewielkiej garstce osób ze
środowiska filmowego. Debiutancka książka filmoznawcy i doktoranta
Uniwersytetu Łódzkiego prezentuje historię kina polskiego nie z
popularnej, dominującej perspektywy reżysera, operatora zdjęć czy
aktora, ale przywraca pamięć o istotnym pracowniku drugiego planu,
prawdziwym „robotniku sztuki filmowej”. Operatorzy dźwięku są tą częścią
ekipy realizacyjnej, której nazwiska w czołówkach filmów nigdy nie
znajdują się na wyeksponowanym miejscu. Książka przypomina, że bez
twórczych specjalistów, mistrzów w swoim fachu, nie byłoby wielkich,
przełomowych obrazów, a film to po prostu owoc pracy całego zespołu.
Michał Dondzik razem ze swoim bohaterem udaje się w podróż do przeszłości polskiego kina. Wspomnienia sięgają okresu międzywojennego. Leszek Wronko, urodzony 4. lutego 1923 roku, z kinem był związany od dziecka. Jego ojciec, Józef Wronko,
był od drugiej połowy lat 20. właścicielem największego warszawskiego
kina Colosseum. Jedną z ulubionych zabaw Leszka w okresie szkolnym było
robienie „śmierdzieli” z taśmy filmowej. Pod rodzinnym mieszkaniem
działało słynne atelier i laboratorium Falanga, gdzie chłopiec mógł
podglądać powstawanie filmów niemych. W 1945 roku został oddelegowany do
pełnienia służy w Wytwórni Filmowej Wojska Polskiego, potem asystował
przy realizacji zdjęć do Polskiej Kroniki Filmowej. W roli mikrofoniarza
zadebiutował w 1946 roku w „Zakazanych piosenkach”. Na planie filmu oświatowego „Włókiennictwo łódzkie” poznał swą przyszłą żonę, Krystynę Nyc.
Jako wieloletni pracownik Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi
współtworzył kinematografię Polski Ludowej od jej narodzin niemal do
końca. Samodzielnym operatorem dźwięku został w 1948 roku, a jego
pierwszym zrealizowanym filmem jest „Skarb”. Do roku 1988 pracował przy realizacji ponad stu filmów fabularnych kinowych i telewizyjnych, współpracował m.in.: z Leonardem Buczkowskim („Skarb”), Jerzym Kawalerowiczem („Cień”), Aleksandrem Fordem („Ósmy dzień tygodnia”, „Krzyżacy”), Andrzejem Wajdą („Lotna”, „Niewinni czarodzieje”, „Ziemia obiecana”), Stanisławem Różewiczem („Romantyczni”), Januszem Nasfeterem („Zbrodniarz i panna”), Janem Batorym („Lekarstwo na miłość”), Jerzym Hoffmanem („Pan Wołodyjowski”), Stanisławem Bareją („Poszukiwany poszukiwana”, „Nie ma róży bez ognia”, „Niespotykanie spokojny człowiek”), Ewą i Czesławem Petelskimi („Wraki”, „Drewniany różaniec”), Andrzejem Kondratiukiem („Wniebowzięci”), Lechem Majewskim („Rycerz”), Filipem Bajonem („Aria dla atlety”), Ryszardem Berem („Cudzoziemka”).
Realizował także dźwięk w filmach dubbingowych. Zawodowe tradycje
rodzinne kontynuuje jego syn, Marek, który pracuje także jako operator
dźwięku.
Wspomnienia Leszka Wronki
dopełniają rozmowy z jego współpracownikami, reżyserami, aktorami,
kierownikami produkcji, scenografami (m.in. z Danutą Szaflarską, Jerzym Hoffmanem, Filipem Bajonem, Lechem Majewskim, Zdzisławem Szostakiem, Jerzym Skrzepińskim, Jerzym Rutowiczem)
dzięki czemu powstała wyjątkowa kronika poszczególnych realizacji,
nierzadko obrazów znakomitych. Książka ma charakter źródłowy, zawiera
wiele informacji o życiu codziennym polskiej kinematografii i liczne
anegdoty z realizacji filmów, zdradza sekrety z planów wielu klasyków
kina, od „Zakazanych piosenek” po „Kornblumenblau”. Publikacja
jest bogato ilustrowana unikatowymi zdjęciami i werkami z planów
(pochodzącymi z prywatnego archiwum Leszka Wronki, Michała Dondzika oraz
ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi i Filmoteki Narodowej w
Warszawie). To pasjonująca opowieść o sytuacjach i zdarzeniach
nieznanych lub zapomnianych i o świecie, który dawno przeminął.
Publikacja
towarzyszyła 23. Festiwalowi Mediów w Łodzi „Człowiek w Zagrożeniu” i
jest owocem współpracy muzeum z Narodowym Centrum Kultury. Autorem szaty
graficznej jest Paweł Kawiński, wieloletni współpracownik Muzeum Kinematografii. „Magazyn Filmowy SFP” jest patronem medialnym wydawnictwa.
Anna Michalska
opis redakcji
1.02.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024