PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Agnieszka Osiecka
Prószyński Media
Warszawa, 2013
stron: 216
Mało kto wie,  że Agnieszka Osiecka, wspaniała poetka, autorka ponad dwóch tysięcy tekstów piosenek, jest absolwentką Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1962). Jej dorobek ogranicza się – niestety – tylko to kilku etiud szkolnych, po studiach nie próbowała uprawiać zawodu reżysera filmowego, choć kilka spektakli telewizyjnych wyreżyserowała i przy powstaniu kilku filmów współpracowała, głównie jako autorka tekstów piosenek oraz komentarzy. Zanim trafiła do łódzkiej szkoły filmowej, ukończyła Wydział Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego (1956) i w czasie swych reżyserskich studiów pisywała recenzje do „Sztandaru Młodych” i „Filmu”. Współpracowała także z m.in. „Nową Kulturą”, „Po prostu”, „Literaturą” i „Kulturą”.

Książka „Filmidła. Gawędy o filmach” przynosi zbiór jej recenzji filmowych napisanych w latach 1956-1960, kiedy studiowała w łódzkiej uczelni. Są one ilustrowane plakatami wybitnych polskich artystów, m.in. Jana Lenicy, Waldemara Świerzego, Eryka Lipińskiego, Wojciecha Fangora, Olgi Siemaszko, Romana Cieślewicza, Jana Młodożeńca, Franciszka Starowieyskiego, Konstantego Sopoćki, wszak lata aktywności Osieckiej na niwie filmowej to czas triumfów polskiej szkoły plakatu.

„W tym zbiorze możemy obserwować swego rodzaju krzyżówkę talentów Osieckiej: filmowego i literackiego. Z jednej strony powiększająca się erudycja filmowa, a z drugiej – trudno nie zwrócić uwagi na błyskawicznie krystalizujący się osobisty styl pisarski, pełen śmiałych skrótów, publicystycznej swady i obrazowych opisów. W jej recenzjach należy docenić przenikliwe, śmiałe spostrzeżenia, czynione w stylu przypominającym osiągnięcia Antoniego Słonimskiego w czasach dwudziestolecia międzywojennego” – pisze we wstępie Tomasz Raczek.


JA
opis redakcji
  12.01.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll