PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Zygmunt Skonieczny
Muzeum Kinematografii
Łódź, 2013
stron: 374
„Pan Bóg i dobrzy ludzie pozwolili mi zrealizować w życiu blisko 150 filmów, z różnych gatunków, kilka z nich nagrodzono najwyższymi trofeami, niektóre zostały zrealizowane w Stanach Zjednoczonych, Chile, Francji, Niemczech, na Ukrainie... Dziś na moją drogę życiową i twórczość filmową mogę spokojnie spojrzeć z pozycji Olimpu. To co najlepsze jest już poza mną. Jest więc czas na refleksje, na refleksje nad tym, co filmem zapisałem, a może nawet bardziej o tym, co w filmach się nie znalazło, a jest ciekawsze i znaczące także dla sztuki filmowej” – pisze w przedmowie do swych wspomnień Zygmunt Skonieczny, reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych, scenarzysta, autor m.in. nagrodzonego Grand Prix na festiwalu w Krakowie tryptyku dokumentalnego Chłopski los" (1988), publicysta.

W ubiegłym roku obchodził 75. urodziny. Debiutował w łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych w 1971 roku, pracował kolejno w Zespole Filmowym „Profil”, warszawskiej Wytwórni Filmowej „Czołówka” i własnym Studio Filmowym „Optimum”. Realizował także filmy dla Telewizji Polskiej. Jest autorem ponad 150 filmów oświatowych i dokumentalnych, m.in. „Chłop małopiśmienny" (1983), „Zatrzymany czas ginącego świata" (1984), „Wolałam rodzić synów" (1987), „Niemieckimi śladami w Łodzi" (2002), „Teksańskie powroty do korzeni" (2007). Ma w swoim dorobku cztery filmy fabularne, wśród nich adaptacje „Latarnika" (1976) i „Placówki" (1979). W ostatnich latach zrezygnował z realizacji filmów na rzecz pisarstwa.
 
„Mój świat kamerą zapisany” wydało w 2013 roku łódzkie Muzeum Kinematografii. To kolejna w ostatnich latach muzealna publikacja, przybliżająca szerszej publiczności nieznane lub nieco zapomniane postaci ze świata polskiego filmu. Książka jest cennym dokumentem zarówno z perspektywy historii filmu, jak i szeroko pojętej historii społecznej. Zawiera bogaty materiał faktograficzny, biograficzny i liczne obserwacje natury socjologicznej, a także okoliczności realizacji filmów, stanowiąc swoistą dokumentację warsztatu twórcy.

Książka zaczyna się od rozdziału o dzieciństwie i rodzinie, korzeniach, które ukształtowały Zygmunta Skoniecznego na całe życie. Nie ukrywa on swojego chłopskiego pochodzenia, a przeciwnie, podkreśla, że wychował się na wsi, w domu, w którym długo nie było żadnej książki, a w rodzinie nikt się wykształceniem nie mógł pochwalić. On tymczasem ukończył polonistykę i historię na Uniwersytecie Łódzkim oraz reżyserię w PWSF. Sam zastanawia się, co takiego w nim siedziało, że jako chłopski syn osiągnął wierzchołek marzeń – został twórcą filmowym. I zaraz odpowiada, że na sukces złożyły się talent, szalone ambicje i pracowitość. A także szczęście – żył przecież w sprzyjających karierze czasach. Kolejne rozdziały dotyczą już tylko dorobku filmowego autora. Poszczególne partie, poświęcone konkretnej tematyce, odpowiadają zrealizowanym tytułom. Wspomnienia dopełniają jego twórczość filmową. Wyznacznikiem jest nie chronologia, a zainteresowania twórcy. Przy tym autor świadomie pomija swą przygodę z fabułą (choć zainteresowanie klasyką polskiej literatury z nurtu pozytywistycznego nie jest u tego twórcy, z gruntu pozytywistycznego, przypadkowe). Skonieczny pochyla się nad swoimi bohaterami, jest niezwykle wyczulony na problematykę społeczną, a w szczególności na „chłopski los”. Skupia się na przeobrażeniach społecznych, kierunkach rozwoju kraju i zawsze bliskiej mu wsi, w okresie powojennych czterdziestu lat. Wiele uwagi poświęca twórcom kultury narodowej, interesuje się także wszelkimi odmianami patriotyzmu, problematyką współczesnej Polonii i polskiego katolicyzmu.

Nieco staroświecki styl i język podkreślają charakter pamiętnikarski, a zarazem dydaktyczny książki. Skonieczny swoje wspomnienia kieruje nie tylko do wąskiego kręgu czytelników ze świata filmowego, ale wszystkich zainteresowanych historią i kulturą powojennej Polski. Nieprzypadkowo autor podsumowuje książkę w sposób następujący: „Ten zapis moich wspomnień z realizacji filmów dokumentalnych należy (…) traktować jak zbiór opowieści i przestróg ojca dla syna, żeby uchronić go, być może, przed ewentualnym sojuszem z polityką i biznesem, żeby pozostał wierny swoim korzeniom, talentem mądrze służył rodakom, nie wahał się bronić ojczyzny...”.


Anna Michalska
opis redakcji
  11.01.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll