Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Michał J. Zabłocki
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Warszawa, 2013
stron: 456
Z Michałem Zabłockim współpracujemy od lat.
Kierownik produkcji, scenarzysta i publicysta, jest autorem wielu
cennych tekstów profesjonalnych w Serwisie Internetowym SFP.
Zabłocki pisze od lat: dla nas m.in. o prawie, developmencie, o BHP w filmie. Książka „Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce” jest podsumowaniem wielu lat publicystycznej pracy autora. Jest to
jedyna tego typu książka na rynku, nie licząc wydanej kilka lat temu
również przez Wydawnictwo Wojciech Marzec „Sztuki produkcji filmowej” Gregory'ego Goodella.
Ta ceniona amerykańska książka jednakowoż nie ma mocnego przełożenia na
grunt polski, choć czyta się ją świetnie i pozwala zrozumieć filozofię
powstawania filmu.
Michał J.
Zabłocki, mimo iż jest kierownikiem produkcji z wieloletnim
doświadczeniem, ma również talent literacki, co jest połączeniem
niezwykle rzadkim. Zna polskie realia od podszewki. Napisał książkę
także dlatego, że zdawał sobie sprawę z braku wydawnictw na ten temat w
polskich księgarniach. Drugi powód, do którego się przyznaje we wstępie,
to chęć usystematyzowania podstawowych zagadnień dotyczących
funkcjonowania rynku filmowego w Polsce. Czujemy ten brak, stąd właśnie
taki, a nie inny profil zarówno „Magazynu Filmowego SFP”, jak i Serwisu
Internetowego. I stąd przekonanie, że warto książkę Michała Zabłockiego rekomendować.
Książka
składa się z dziesięciu rozdziałów. Na wstępie autor opisuje rynek
filmowy w Polsce w ujęciu segmentowym – dzieli go na inwestorów i
producentów, wytwórnie i centra filmowe, dystrybutorów, sieci kin itd.
Szczegółowo omawia definicje wiążące się z funkcją producenta, a
następnie jego obowiązki, co ciekawe, ujmując je pod kątem faz produkcji
filmu: developmentu, preprodukcji, zdjęć, postprodukcji. Osobny
rozdział przeznacza na prawo filmowe, autorskie i wszelkie inne akty
prawne, które wiążą się z produkcją filmową.
Aż
40 stron Zabłocki poświęca źródłom finansowania filmu fabularnego,
zdając sobie sprawę z wyjątkowego zapotrzebowania na wszelkie informacje
na ten temat. Dzieli je na źródła publiczne i niepubliczne oraz
międzynarodowe. Do najciekawszych części książki należą dwa
podrozdziały: jeden na temat sposobów obniżenia kosztów poprzez na
przykład pewne rozwiązania organizacyjne oraz część poświęcona
oryginalnym, wręcz egzotycznym sposobom domknięcia budżetu, jak np.
„wybryk milionera” czy mikrofinansowanie.
Większość
tekstu powiązana jest już ściśle z tokiem i realiami powstawania filmu
fabularnego. Zabłocki omawia kolejne fazy produkcyjne i obowiązki
kierownika produkcji, krótko opisuje rozwój technologii stosowanych w
realizacji filmu, a przede wszystkim w szczegółowy sposób charakteryzuje
piony ekipy filmowej: reżyserski, operatorski, kierownictwa produkcji,
scenograficzny i inne. Od wielu lat autor zbierał i systematyzował
informacje na ten temat, który stał się jego osobistą pasją. Wydaje się,
że właśnie ta część książki jest najważniejszym i najbardziej
oryginalnym wkładem Zabłockiego w rozwój wiedzy o filmie.
80
ostatnich stron książki to cenne aneksy, które ułatwiają orientację
zwłaszcza osobom rozpoczynającym swoją działalność w kinematografii lub
teoretykom. Znajdziemy tam informacje o przekształceniach instytucji
filmowych, o producentach – beneficjentach Instytutu, o nakładach
Regionalnych Funduszy Filmowych na produkcję filmu, schemat metryki
filmu czy fragmenty strategicznych umów. A także wzór kosztorysu,
kalendarzówki czy planu pracy, a więc podstawowych dokumentów
produkcyjnych. Cennym uzupełnieniem książki jest obszerna encyklopedia
zawodów filmowych.
Profesor Marek Hendrykowski nazwał książkę Zabłockiego „pierwszym polskim podręcznikiem z zakresu
produkcji filmu fabularnego”. Pionier polskiej ekonomiki filmu, profesor
Edward Zajiček, napisał: „Książkę oceniam jako reprezentującą
bardzo wysoki poziom. Dzieło na wskroś oryginalne, niemające obecnie
odpowiednika na rynku wydawniczym”.
Starczy
to za wszelką rekomendację. Pozostaje jedynie wyrazić satysfakcję, że
Wydawnictwo Wojciech Marzec coraz częściej decyduje się na publikacje
książek polskich autorów, wypełniając w ten sposób dotkliwą lukę.
Anna Wróblewska
opis redakcji
1.01.2014
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024