PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Tadeusz Konwicki
Świat Książki
Warszawa, 2011
stron: 304
Książka zawiera cztery scenariusze Tadeusza Konwickiego, które osobiście przeniósł na ekran – „Ostatni dzień lata” (1958), „Zaduszki” (1961), „Salto” (1965), „Jak daleko stąd, jak blisko” (1971) oraz niezekranizowaną nowelę „Skok z nieba”.

„Ostatni dzień lata”, znakomity debiut filmowy Konwickiego, uhonorowany prestiżowymi nagrodami w Brukseli i Wenecji, to subtelne studium samotności i niemożności nawiązania bliższego kontaktu przez dwoje spragnionych uczuć ludzi. Młody mężczyzna oraz dojrzała kobieta spotykają się na bezludnej plaży i pomimo sprzyjających warunków – naznaczeni bolesnymi wspomnieniami – nie potrafią znaleźć wspólnego języka. Zamknięci w sobie, nieufni, bojący się uczuciowego ryzyka, mimo momentów wzajemnego przyciągania się, ostatecznie pójdą każde swoją drogą.

W podobnym klimacie psychologicznym rozgrywają się „Zaduszki”, przejmująca opowieść o dwojgu ludzi, których tragiczne przeżycia wojenne pozbawiły wiary w jakiekolwiek szczere uczucia. Michał i Wala, którzy spędzają weekend w odludnym hoteliku, nie potrafią szczerze zaangażować się uczuciowo, mimo to – z lęku przed samotnością – pozostaną z sobą.

„Salto” to z kolei utrzymana w groteskowym tonie przewrotna opowieść poświęcona „nam samym” – jak ujął to lapidarnie odtwórca głównej roli Zbigniew Cybulski, polemizująca z dokonaniami polskiej szkoły filmowej, finałową sceną nawiązująca do słynnego chocholego tańca z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W miasteczku pojawia się Kowalski-Malinowski – tajemniczy mężczyzna „po przejściach”. Jego mieszkańcom przedstawia pełne dramatyzmu różne wersje swych wojennych losów. W istocie okazuje się mitomanem.

Zupełnie inne tony pobrzmiewają w – nagrodzonym w San Remo i Łagowie – „Jak daleko stąd, jak blisko”. Czterdziestoletni bohater tej kolażowej opowieści próbuje wyjaśnić motywy samobójstwa swego przyjaciela. Ale to tylko pretekst do przejmującej podróży w głąb samego siebie, w której jawa miesza się ze snem, rzeczywistość z fantasmagorią.

JA
opis redakcji
  29.02.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll