PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Wojciech Bruszewski
Korporacja Ha!art
Kraków, 2013
stron: 320
Wojciech Bruszewski (1947-2009) – reżyser, operator, fotograf, a nade wszystko – prekursor sztuki wideo w Polsce. Absolwent Wydziału Operatorskiego (1970) i Reżyserii (1975) Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Członek grupy Zero-61 (1965-1968), jeden z filarów – obok Józefa Robakowskiego – niezwykle oryginalnego i ważnego ugrupowania awangardowego Warsztat Formy Filmowej (1970-1977). Od 1981 roku pracował jako pedagog w łódzkiej szkole filmowej, gdzie w 1989 roku założył Pracownię Grafiki i Projektowania Komputerowego. W 1999 roku został profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu . Jako artysta brał udział w wielu prestiżowych wystawach na całym świecie, m.in.: documenta 6, documenta 8 w Kassel, Presences Polonaises w paryskim Centrum Pompidou.

Pod koniec swojego życia poczuł się rozczarowany oddziaływaniem sztuki współczesnej i zwrócił się ku formom literackim. W 2007 roku – nakładem krakowskiej Korporacji Ha!art i Bunkra Sztuki – ukazał się, entuzjastycznie przyjęty, „Fotograf”, jego pierwsza książka, utrzymana w formule eksperymentalnego kolażu współczesnych autorowi wydarzeń. Dwa lata później Bruszewski napisał fikcję dokumentalną – jak sam to określa – „Big Dick”, monumentalną, wielowątkową powieść aspirującą do pomieszczenia w sobie istoty minionego wieku.

„Głównym bohaterem powieści jest Richard von Hakenkreuz, który na początku XX wieku z niewielkiej miejscowości w Afryce przyjeżdża do Europy i przywozi ze sobą swastykę. Akcja rozgrywa się przez cały XX wiek i w początkach XXI wieku do momentu usunięcia z programu Microsoft Word symbolu nazizmu. Mistrz kamuflażu Richard von Hakenkreuz jest postacią drugiego planu w makropolityce XX wieku, spotyka się z możnymi tego świata (prezydentami, generałami, biznesmenami). Pojawia się w bardzo ważnych, rozstrzygających, jak i kompromitujących momentach dziejów ludzkiego globu. Książka zakrojona jest na wielowymiarową, brawurową, niemożliwą opowieść o XX wieku. W realizacji tej niemożliwości pomaga artyście forma utworu. ‘Fikcja dokumentalna’ zawiera 44 kody, które są odsyłaczami do ‘elektronicznej biblioteki’ zawierającej zaszyfrowane pliki audiowizualne oraz fotografie. Specjalnie przygotowana przez artystę strona internetowa staje się integralną częścią powieści. Czytelnik w konkretnych partiach przerywa lekturę tekstu i dzięki znajomości kodu dostaje się do ‘elektronicznej biblioteki’, gdzie konfrontuje świat przedstawiony w słowach z dowodami audiowizualnymi w Internecie, które stawiają jeszcze więcej znaków zapytania i potęgują poczucie halucynacyjnego porządku świata” – informuje wydawca. „To niezwykle osobista wizja subiektywnej teorii spiskowej Świata, połączona z najprawdziwszymi fantazjami autora na jej temat” – stwierdza Balbina Bruszewska, córka artysty. I dodaje: „Razem z tatą spędziliśmy w tym niesamowitym świecie 27 lat, a życie z nim nigdy nie było tak do końca czystym ‘faktem’”.

„Big Dick” ukazuje się w – redagowanej przez Piotra Mareckiego – „Serii prozatorskiej”, w której do tej pory Korporacja Ha!art wydała m.in.: „Socjopatię” i „Epikryzę” Piotra Szulkina, „Drewniany różaniec” Natalii Rolleczek, „Bełkot”, „Cukier w normie” i „Jaszczura” Sławomira Shuty.


JA
opis redakcji
  3.09.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll