PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Diedrich Diederichsen, Harun Farocki, Jan Verwoert
Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
Warszawa, 2012
stron: 104
Harin Farocki – człowiek-orkiestra: reżyser, scenarzysta, operator, montażysta, producent, aktor niemiecki. Zajmuje się także teorią filmu, kurator wystaw plastycznych, pedagog. Urodził się 1 września 1944 roku w czeskim miasteczku Nowý Jičín. Absolwent Niemieckiej Akademii Filmowo-Telewizyjnej w Berlinie. W latach 1974-1984 wydawał pismo „Filmkritik”. Wykładowca wielu szkół filmowych i plastycznych, m.in. w Berkeley, Berlinie, Düsseldorfie, Hamburgu, Monachium, Stuttgarcie. Od 2004 roku jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Autor kilkudziesięciu filmów dokumentalnych oraz krótkich form fabularnych, w których eksperymentuje z filmowymi środkami wyrazu, także wielu wideoinstalacji i performance'ów. W dokumencie często sięga do formuły kina bezpośredniego, autor filmów kompilacyjnych, montażowych, a także esejów dokumentalnych. Szczególnie pasjonują go – jak podkreśla – problemy audiowizualności współczesnego świata. Interesują go różnorodne – nieraz bardzo odległe od siebie – tematy. I tak, „Robotnicy opuszczają fabrykę” („Arbeiterverlassen die Fabrik”, 1995) to filmowy esej, w którym pamiętny film braci Lumière niemiecki artysta potraktował jako punkt wyjścia dla politycznego i kulturowego przeglądu historii kina i jego związków z przemysłem, w zrealizowanych wspólnie z Andrei Ujicą „Wideogramach rewolucji” („Videogramme einer Revolution”, 1992) stworzył zapis zmian ustrojowych w Rumunii, „Martwa natura” („Stilleben”, 1997) to refleksja na temat wykorzystania martwej natury w malarstwie dawnych epok oraz we współczesnym świecie reklamy i show-biznesu, a „Przez porównanie” („Zum Vergleich”, 2009) poświęca specyfice i organizacji pracy w różnych zakątkach współczesnego świata. Jego eksperymentalne prace filmowo-plastyczne pokazywane były w wielu prestiżowych galeriach, m.in. Berlina, Londynu, Los Angeles, Nowego Jorku i Paryża. W Polsce twórczość Farockiego prezentowana była m.in. w krakowskiej Galerii Starmach (2007), a także na wrocławskim festiwalu Era Nowe Horyzonty (2009).

Książka, będąca jednocześnie katalogiem warszawskiej wystawy niemieckiego artysty w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (11.05.-19.08.2012), składa się z następujących rozdziałów: „Zobaczyć to, co widać – o sposobie pracy Haruna Farockiego” Jana Verwoerta, „Śmierć przez napalm” Diedricha Diederichsena, „Rozbijanie obrazów – o filmach Haruna Farockiego rozmawiają Andrzej Leśniak, Kuba Mikurda i Paweł Mościcki” oraz „Dziennik Futbolowy”, „Jak pokazywać ofiary?” i „Poważne gry” Haruna Farockiego.


JA
opis redakcji
  8.06.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll