PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod redakcją Iwony Anny Ndiaye i Marka Sokołowskiego
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń , 2013
stron: 382
Andriej Tarkowski wywodził się z rodziny artystycznej, jego ojciec był cenionym poetą, on sam wszechstronnie uzdolniony muzycznie i plastycznie, przerwał studia arabistyczne, by uczestniczyć w kilkunastomiesięcznej wyprawie geologicznej na Syberię. W latach 1954-61 studiował reżyserię we WGIK-u pod kierunkiem Michaiła Romma, średniometrażowy film dyplomowy „Mały marzyciel” (1961) przyniósł mu nagrodę na festiwalu etiud w Nowym Jorku. Zadebiutował w kinie filmem „Dziecko wojny” (1961, Złoty Lew w Wenecji, nagroda za reżyserię w San Francisco), by wkrótce podejmując się realizacji filmu o losie artysty-indywidualisty, narazić się na polityczne szykany. „Andriej Rublow” (1969, nagroda w Cannes) musiał czekać dwa lata na zgodę na rozpowszechnianie. Wysoko ceniona ekranizacja powieści Stanisława Lema „Solaris” (1975, nagroda jury w Cannes) poprzedziła refleksyjne „Zwierciadło” (1975) – oparty na własnej biografii filozoficzny traktat o miejscu artysty w społeczeństwie. Po nakręceniu filmu „Stalker” (1979, nagroda w Cannes) według prozy braci Strugackich Tarkowski – w wyniku konfliktu między własną postawą twórczą i ideologią sztuki lansowaną przez władze ZSRR – zdecydował się na emigrację, pozostając wierny w swojej twórczości dotychczasowym pasjom („Nostalgia” 1983, nagroda za reżyserię w Cannes, „Ofiarowanie” 1986, nagroda jury w Cannes, nagroda BAFTA dla filmu zagranicznego). Zmarł na raka, pozostawiając obszerny tom rozważań krytyczno-teoretycznych o tematyce filmowej i filozoficznej.

Tom składa się z następujących rozdziałów: „Andriej Tarkowski – ‘człowiek, który ujrzał Anioła’" Iwony Anny Ndiaye i Marka Sokołowskiego, „O Andrieju Tarkowskim raz jeszcze” Krzysztofa Zanussiego, „Z archiwum WGIK (autobiografia, dokumenty, prace Andrieja Tarkowskiego i in. – Chłopiec, którego zwą... Andriej” Rostislava Ȗreneva, „Lata studenckie”  Aleksandra Gordona, „Szczęściem było pracować z nim” Vadima Ȗsova, „Dążę do maksymalnej prawdziwości” Andrieja Tarkowskiego, „Ciasne wrota. Zaświadczenie o ‘Stalkerze’” Leonida Nehoroševa, „Wykłady z reżyserii filmowej” i „O sztuce filmowej. Ostatni wywiad” Andrieja Tarkowskiego, „W poszukiwaniu straconego czasu. Wygnanie i śmierć Andrieja Tarkowskiego (scenariusz filmu dokumentalnego)” Ebbo Demanta, „Kanon Tarkowskiego” Dmitrija Salynskija, „Twórczość Andrieja Tarkowskiego w kontekście idei rosyjskiego odrodzenia religijnego i kulturalnego początku XX wieku” Nikolaja Hrenova, „Wyobraźnia oniryczna. Obrazy w twórczości Andrieja Tarkowskiego” Katarzyny Citko, „Twórczość i transcendencja. O kilku wątkach koncepcji estetycznej Andrieja Tarkowskiego” Katarzyny Jarosińskiej-Buriak, „’Trzepot natchnienia... dotyk twarzy’. ‘Andriej Rublow’ Andrieja Tarkowskiego” Iwony Grodź, „Dom na ruinach. O dopisanym wątku w ‘Solaris’" Krystiana Freda, „’Piękno uratuje świat’. Twórczość Fiodora Dostojewskiego w obiektywie Andrieja Tarkowskiego” Miłosza Stelmacha, „Życie ojca losem syna. Życie syna losem ojca. Arsienij i Andriej Tarkowscy” Eleny Jagt-Yazykovej oraz „Nostalgia za Tarkowskim. Kino Carlosa Reygadasa i Aleksandra SokurowaRafała Syski.



KJZ, JA
opis redakcji
  16.04.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll