Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Rick Altman
Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa, 2012
stron: 566
Książka Ricka Altmana, amerykańskiego profesora, prowadzącego zajęcia z wiedzy o kinie i literatury komparatystycznej, ukazała się po raz pierwszy w 1999 roku, szybko stając się naukowym bestsellerem. „Genologię filmową autor wpisuje w tradycyjny kontekst filozoficzny i literaturoznawczy sięgający ‘Poetyki’ Arystotelesa. Na tle dotychczasowych osiągnięć dziedziny prezentuje własną teorię, której podstawą jest definicja gatunku uwzględniająca nie tylko formalne cechy filmu, ale również społeczny odbiór filmu, cel jego stworzenia czy sposób dystrybucji” – stwierdza jej polski wydawca.
Książka składa się z następujących rozdziałów: I – Teoria gatunków literackich: znaczenie i rys historyczny, II – Co zwykło się określać mianem gatunku filmowego, III – Jak powstają gatunki?, IV – Czy gatunki są trwałe?, V – Czy gatunki podlegają redefinicji?, VI – Gdzie umiejscowione są gatunki?, VII – Do czego służą nam gatunki?, VIII – Dlaczego czasem łączy się gatunki?, IX – Rola gatunków w procesie oglądania filmów, X – Jaki model komunikacji należy przyjąć do opisu funkcjonowania gatunków?, XI – Czy gatunki i ich funkcje zmieniły się z biegiem czasu?, XII – Czego gatunki mogą nas nauczyć o narodach?, XIII – Zakończenie: semantyczno-syntaktyczno-pragmatyczne podejście do gatunku filmowego oraz obszernej bibliografii, indeksu filmów i osób.
JA
opis redakcji
12.02.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024