PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod red. Joanny Kordjak-Piotrowskiej
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe w Krakowie, Filmoteka Narodowa
Warszawa-Kraków, 2013
stron: 254
Julian Józef Antonisz był artystą nieprzeciętnym. Malował obrazy, pisał muzykę i sam ją wykonywał, realizował filmy, konstruował tzw. maszyny kinowe, był autorem wielu interesujących wynalazków. Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, współzałożyciel Studia Filmów Animowanych, w którym konsekwentnie realizował filmy noncamerowe (rysowane lub malowane bezpośrednio na taśmie filmowej). Jego kino to sztuka absurdalnego humoru, często z pierwiastkiem refleksyjnym, lawina zaskakujących pomysłów podana w ekspresyjnej, silnie zrytmizowanej formie. Zmarł przed osiemnastu laty (31.01.1987), w wieku 46 lat, podczas realizacji – nomen omen –  trzynastego wydania „Polskiej Kroniki Noncamerowej".

Ta okazała książka, zredagowana przez Joannę Kordjak-Piotrowską, towarzyszy wystawie „Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki” zorganizowanej w warszawskiej Zachęcie. Ekspozycja jest pierwszą tak obszerną prezentacją obejmującą wszystkie dziedziny działalności krakowskiego artysty. O twórczości Antonisza piszą: Joanna Kordjak-Piotrowska („Domowe i ‘majsterklepkowate’”), Adriana Prodeus („Człowiek bez kamery. Non-camera Juliana Antonisza”), Ewa Borysewicz („’Co widzimy po otrzymaniu w mordę?’ Subwersywny potencjał non-camerowych kronik filmowych Juliana Józefa Antoniszczaka”), Łukasz Wojtysko („To wszystko chyba jest na serio”), Jan Topolski („Te wspaniałe szumy w tych pulsujących rytmach”), Sabina Antoniszczak („Nie ma rzeczy niemożliwych”), Malwina Antoniszczak („Bez pudła”), Jerzy Armata („Swój wśród obcych, obcy wśród swoich, czyli Julian Józef Antonisz w krakowskim Studiu Filmów Animowanych”), Marta Miś („Nowy Sącz, Kraków, Lubień, czyli obrazki z życia Juliana Józefa Antoniszczaka”), Monika Jadzińska („Kapsuła czasu czy śmietnik historii? Entropia i zachowanie materiałów tworzących dzieła sztuki na przykładzie maszyn Juliana Antonisza”) oraz Monika Supruniuk i Elżbieta Wysocka („Kilka praktycznych sposobów, jak przedłużyć życie filmu”). Książka zawiera ponadto bogatą bibliografię oraz dokumentację twórczości artysty, a towarzyszy jej płyta DVD z jego szesnastoma filmami.


JA
opis redakcji
  11.02.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll