Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod red. Joanny Kordjak-Piotrowskiej
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe w Krakowie, Filmoteka Narodowa
Warszawa-Kraków, 2013
stron: 254
Julian Józef Antonisz był artystą nieprzeciętnym. Malował obrazy, pisał muzykę i sam ją wykonywał, realizował filmy, konstruował tzw. maszyny kinowe, był autorem wielu interesujących wynalazków. Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, współzałożyciel Studia Filmów Animowanych, w którym konsekwentnie realizował filmy noncamerowe (rysowane lub malowane bezpośrednio na taśmie filmowej). Jego kino to sztuka absurdalnego humoru, często z pierwiastkiem refleksyjnym, lawina zaskakujących pomysłów podana w ekspresyjnej, silnie zrytmizowanej formie. Zmarł przed osiemnastu laty (31.01.1987), w wieku 46 lat, podczas realizacji – nomen omen – trzynastego wydania „Polskiej Kroniki Noncamerowej".
Ta okazała książka, zredagowana przez Joannę Kordjak-Piotrowską, towarzyszy wystawie „Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki” zorganizowanej w warszawskiej Zachęcie. Ekspozycja jest pierwszą tak obszerną prezentacją obejmującą wszystkie dziedziny działalności krakowskiego artysty. O twórczości Antonisza piszą: Joanna Kordjak-Piotrowska („Domowe i ‘majsterklepkowate’”), Adriana Prodeus („Człowiek bez kamery. Non-camera Juliana Antonisza”), Ewa Borysewicz („’Co widzimy po otrzymaniu w mordę?’ Subwersywny potencjał non-camerowych kronik filmowych Juliana Józefa Antoniszczaka”), Łukasz Wojtysko („To wszystko chyba jest na serio”), Jan Topolski („Te wspaniałe szumy w tych pulsujących rytmach”), Sabina Antoniszczak („Nie ma rzeczy niemożliwych”), Malwina Antoniszczak („Bez pudła”), Jerzy Armata („Swój wśród obcych, obcy wśród swoich, czyli Julian Józef Antonisz w krakowskim Studiu Filmów Animowanych”), Marta Miś („Nowy Sącz, Kraków, Lubień, czyli obrazki z życia Juliana Józefa Antoniszczaka”), Monika Jadzińska („Kapsuła czasu czy śmietnik historii? Entropia i zachowanie materiałów tworzących dzieła sztuki na przykładzie maszyn Juliana Antonisza”) oraz Monika Supruniuk i Elżbieta Wysocka („Kilka praktycznych sposobów, jak przedłużyć życie filmu”). Książka zawiera ponadto bogatą bibliografię oraz dokumentację twórczości artysty, a towarzyszy jej płyta DVD z jego szesnastoma filmami.
JA
opis redakcji
11.02.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024