PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Konrad Wojnowski
Księgarnia Akademicka
Kraków, 2012
stron: 292
Michael Haneke, znakomity austriacki scenarzysta i reżyser filmowy, zadebiutował  w 1974 roku  „Siódmym kontynentem”, stanowiącym pierwsze ogniwo tzw. trylogii austriackiej (wraz z „Wideo Benny’ego” z 1992 i „71 fragmentów” z 1994). Światowy rozgłos przyniosły mu „Funny Games” (1997) – porażające studium sadystycznego mordu dokonanego na przeciętnej burżuazyjnej rodzinie. Równie dużą popularnością cieszy się ekranizacja prozy przyszłej noblistki Elfride Jelinek „Pianistka” (2001), wyróżniona w Cannes prestiżową Wielką Nagrodą Jury oraz nagrodami aktorskimi dla Isabelle Huppert i Benoita Magimela. Film „Biała wstążka” (2009) – spojrzenie na niemiecką prowincję na dwadzieścia lat przed dojściem Hitlera do władzy – przyniósł Hanekemu Złotą Palmę w Cannes. Przejmującą „Miłość” (2012) uhonorowano kolejną canneńską Złotą Palmą oraz czterema Europejskimi Nagrodami Filmowymi (dla najlepszego filmu, reżysera oraz odtwórców głównych ról – Emmanuelle Rivy i Jeana-Louisa Trintignanta).

’Estetyka zakłócenia’ nie stara się być wyczerpującą monografią twórczości Hanekego. To raczej zestaw analiz i kontekstów, pozwalających uchwycić charakterystyczny dla niego sposób myślenia. Powstała jako owoc subiektywnego spojrzenia, które – otwarcie się do tego przyznaję – obsesyjnie wręcz poszukuje zakłócenia. (…) wyczulam więc słuch głównie na dysonanse, staram się je wyłowić, poddać analizie w kontekście filmu i umieścić w szerszej panoramie teoretycznej. Haneke nie jest więc bohaterem tej książki. O wiele bardziej jest nim samo zakłócenie, które cierpliwie badam i staram się oświetlić z wielu stron jednocześnie” – pisze we „Wprowadzeniu” autor książki .


KJZ, JA
opis redakcji
  1.01.2013
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll