PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Arkadiusz Lewicki
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Wrocław, 2011
stron: 596
Blisko 600-stronicowa książka Arkadiusza Lewickiego, nosząca podtytuł „Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934)”, poświęcona jest procesowi przełamywania kolejnych tabu obyczajowo-erotycznych w ciągu pierwszego czterdziestolecia istnienia kina. Rozważania stricte filmoznawcze poprzedzają rozdziały natury bardziej ogólnej, wprowadzające w istotę zagadnienia: „Jak wyglądał świat, gdy pojawiło się kino?”, „Miłość – historia pojęcia”, „Seksualność na przełomie wieków”.

Omawiane pierwsze czterdziestolecie rozwoju kina autor podzielił – stosując obyczajowo-erotyczne kryterium – na cztery okresy: „Kino (erotycznych) atrakcji” (1894-1907), „Początki kina narracyjnego” (1907-1918), „Kino epoki jazzu” (1918-1929), „Początki kina dźwiękowego” (1927-1934). Nie jest to do końca podział logiczny, gdyż „kino epoki jazzu” „zazębia” się z „początkami kina dźwiękowego”, ale w pełni wynika to ze specyfiki omawianej problematyki. Rozdziały, w których autor omawia poszczególne okresy rozwojowe kina, znakomicie dopełnia rozważaniami „przekrojowymi” dotyczącymi filmowej pornografii, cenzury, a także problematyki gejowsko-lesbijsko-transwestyckiej w okresie przedkodeksowym, czyli w czasie, w którym kultura zachodnia zrzuciła wiktoriański gorset, gdy narodziła się współcześnie rozumiana seksuologia, rozpoczęły się procesy emancypacyjne. Kino wszystkie te zmiany opisywało i potęgowało zarazem, a zaprezentowana w książce analiza kilkuset filmów, od tych prezentujących pierwsze ekranowe pocałunki do dzieł stricte pornograficznych, udowadnia, że związki kina i erotyki od samego początku były niezwykle silne, a powstałe w pierwszych dekadach dwudziestego wieku modele nadal determinują sposób, w jaki patrzymy na seks, miłość oraz powinności związane z płcią kulturową.

Książka zawiera indeksy (osób i filmów) oraz bogatą bibliografię.


JA
opis redakcji
  18.02.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll