Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Janusz Majewski
Wydawnictwo Marginesy
Warszawa, 2011
stron: 496
Janusz Majewski, autor m.in „Sublokatora” (1966), „Zaklętych rewirów” (1975), „Lekcji martwego języka” (1979), jest nie tylko znakomitym filmowcem, ale i interesującym literatem. O swym dzieciństwie spędzonym we Lwowie, latach szkolnych w powojennym Krakowie, studiach na architekturze i w łódzkiej Filmówce – pisze ze swadą we wspomnieniowej „Retrospektywce” (2001). Wspomnienia, tym razem dotyczące pracy reżyserskiej, kontynuuje w książce „Ostatni klaps. Pamiętnik moich filmów” (2006). Jest także autorem zbioru skrzących się humorem opowiadań „Ekshibicjonista” (2002), zbeletryzowanego scenariusza swego pełnego nostalgii filmu „Po sezonie” (2006), zabawnej komedii kryminalnej „Upiór w kuchni” (2008) oraz „Małej matury” (2010), w której powraca do czasów swej młodości. To z jednej strony proza wspomnieniowa, z drugiej – po prostu dobra literatura, zawierająca solidny pierwiastek artystycznej kreacji. W trakcie lektury można dostrzec, że jej autor potrafi wspaniale opowiadać obrazem (wszak jest filmowcem, a kino to nade wszystko sztuka wizualna), ale niezwykle ważne jest także słowo (ścieżki dźwiękowe jego filmów są tego najlepszym potwierdzeniem). Książka Majewskiego składa się z trzech części: „Słodkie lata”, „Trzy wojny”, „Mała matura 1947”. Jego najnowszy film jest ekranizacją tej ostatniej.
Inna jest geneza książki najnowszej. „Siedlisko” to powieść oparta na scenariuszu jego znanego serialu pod takim właśnie tytułem (1998, 9 odcinków). Oto do odziedziczonego na mazurskiej wsi domu przenoszą się Marianna i Krzysztof – małżeństwo z Warszawy. Nikt jednak nie lubi zbyt panoszących się, przemądrzałych warszawiaków, którzy chcą zaprowadzać tutaj własne porządki. Miejscowa społeczność nie przyjmuje ich z otwartymi rękoma, a życie codzienne szybko staje się dla miastowych trudne i pełne konfliktów. Coś jednak połączy te dwa światy w jeden przyjazny. Warszawiacy wrosną w mazurskie środowisko i pokochają je z wzajemnością. Podobnie jak w poprzednich dokonaniach literackich Majewskiego, wiele tu tropów autobiograficznych.
JA
opis redakcji
16.02.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024