PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Bernadetta Darska
Wydawnictwo Naukowe Katedra
Gdańsk, 2012
stron: 200
Mamy tu do czynienia z publikacją naukową. Mamy tu do czynienia z ośmioodcinkowym esejem, napisanym językiem przystępnym, choć obarczonym przypisami. Mamy tu do czynienia z tekstem, który zainteresuje zarówno fanów współczesnych seriali amerykańskich, jak i tych, którzy jeszcze się do nich nie przekonali (zapewne dlatego, że ani jednego nie widzieli). Mamy tu do czynienia z opowieściami o antybohaterach – o tych złych, o tych od nich gorszych i o tych całkowicie zdegenerowanych. Wydawać by się mogło, że te cztery zdania pasują do recenzji czterech różnych książek, lecz tak się akurat składa, że jak ulał lgną do siebie, kiedy przychodzi czas na podsumowanie książki Bernadetty Darskiej „To nas pociąga!”.

Krytyczka literacka, doktor literaturoznawstwa Bernadetta Darska odeszła tu od wcześniej mocno podkreślanego w swoich publikacjach kontekstu feministycznego, co więcej – odeszła od zagadnień literatury i na krajalnicę wrzuciła krwisty temat serialowych antybohaterów. Czemu krwisty? Bo niemal ze wszystkich omówionych tu przez Darską produkcji cieknie aż od ran postrzałowych, kłutych lub szarpanych. Ci, którzy znają upodobania sportretowanych przez autorkę antybohaterów serialu „Dexter” i „Pozostać człowiekiem”, wiedzą, o co chodzi, i z pewnością nie oburzą ich – drobne w tym zestawie – przewinienia Hanka Moody’ego z „Californication” czy charakter nowej pracy tytułowego Wyposażonego. Darska wskazuje też na niejednoznaczne oblicze „zła”, nazywając antybohaterami postacie centralne seriali „Trawka”, „Wszystkie oblicza Tary”, „Układy” i „Breaking Bad”. I chociaż można się kłócić, czy aby na pewno dobór antybohaterów jest trafny i każdy z wymienionych kwalifikuje się do nazwania go tym mianem, to z pewnością dzięki takiemu zestawowi postaci można rozpocząć dyskusję o zgrabnej manipulacji sympatiami widzów. A ci, jak się okazuje, wolą teraz stanąć po stronie dilera narkotyków czy seryjnego zabójcy aniżeli nieskazitelnego stróża prawa czy wzorowej kury domowej. Już we wstępie (noszącym – znamienne – tytuł „Zamiast wstępu”) zapowiedziane zostaje, że klasyfikacja „antybohaterów” tylko częściowo została przez autorkę przeprowadzona zgodnie z jednoznaczną oceną ich postaw. Płynna granica między tzw. dobrem i tzw. złem oraz mnogość perspektyw, z jakich można oceniać dane postacie, są tu każdorazowo wyraźnie podkreślane, lecz – co ważniejsze – autorka pozostaje daleka od wartościowania działań wybranych antybohaterów. Bo, wbrew pierwszemu skojarzeniu, ani w serialu, ani w opracowaniu Darskiej antybohater nie jest postacią stricte negatywną czy tylko negatywną. Psychologiczna konstrukcja tytułowego Dextera czy makabrycznego trio (wilkołak, wampir i duch) z brytyjskiej wersji „Pozostać człowiekiem” mogłaby stać się więc punktem wyjścia do rozważań, czy prefiks „anty” w ogóle powinien pojawić się przy ich charakterystykach. Można w tym miejscu również wysnuć wniosek, iż to prawdopodobnie terminologia zestarzała się szybciej niż przedmiot jej odniesień. Odnoszę bowiem wrażenie, że niekiedy autorce brakowało sensownego słownika, na bazie którego mogłaby swobodnie, lecz i wyczerpująco, zrealizować wybrany temat. Wszelkie niezręczności opisu, a także nużące niekiedy próby streszczenia głównych wątków danego sezonu osądzałabym jednak łagodnie, bo warto w tym wypadku docenić, że Darska postawiła na diagnozę naukową, a atrakcyjność tekstu  wobec tego znalazła się na drugim miejscu.

Warto też dodać, że „To nas pociąga!” wciąż pozostaje jedną z niewielu naukowych publikacji, których tematem przewodnim są współczesne seriale. Z pewnością wzbogaci więc dyskusję na temat fenomenu ich popularności, dyskusję – dodajmy – toczoną dość nieregularnie i nierówno. Bo – co widać w bibliografii książki – tematyka ta podejmowana jest przede wszystkim na gruncie popularnej publicystyki (cenne i uważne, acz okazjonalne artykuły Jacka Dukaja w „Filmowym Magazynie do Czytania” czy Michała Walkiewicza lub Łukasza Orbitowskiego w „Tygodniku Powszechnym”), w doraźnych recenzjach, a także dzięki rozbudowanym, lecz nieprofesjonalnym zwykle wątkom zakładanym na forach internetowych. Obok wydanych w ubiegłym roku książek „Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej” oraz „Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia” pojawiła się teraz książka Darskiej – mam więc nadzieję, że wkrótce półka z takimi publikacjami będzie zapełniała się tak szybko, jak empikowe regały z boxami sezonów kasowych produkcji HBO czy AMC.

Marta Syrwid
opis redakcji
  19.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll