Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Bernadetta Darska
Wydawnictwo Naukowe Katedra
Gdańsk, 2012
stron: 200
Mamy tu do czynienia z publikacją naukową. Mamy tu do czynienia z
ośmioodcinkowym esejem, napisanym językiem przystępnym, choć obarczonym
przypisami. Mamy tu do czynienia z tekstem, który zainteresuje zarówno
fanów współczesnych seriali amerykańskich, jak i tych, którzy jeszcze
się do nich nie przekonali (zapewne dlatego, że ani jednego nie
widzieli). Mamy tu do czynienia z opowieściami o antybohaterach – o tych
złych, o tych od nich gorszych i o tych całkowicie zdegenerowanych.
Wydawać by się mogło, że te cztery zdania pasują do recenzji czterech
różnych książek, lecz tak się akurat składa, że jak ulał lgną do siebie,
kiedy przychodzi czas na podsumowanie książki Bernadetty Darskiej „To
nas pociąga!”.
Krytyczka literacka, doktor literaturoznawstwa Bernadetta Darska odeszła tu od wcześniej mocno podkreślanego w swoich publikacjach
kontekstu feministycznego, co więcej – odeszła od zagadnień literatury i
na krajalnicę wrzuciła krwisty temat serialowych antybohaterów. Czemu
krwisty? Bo niemal ze wszystkich omówionych tu przez Darską produkcji
cieknie aż od ran postrzałowych, kłutych lub szarpanych. Ci, którzy
znają upodobania sportretowanych przez autorkę antybohaterów serialu „Dexter” i „Pozostać człowiekiem”, wiedzą, o co chodzi, i z pewnością nie oburzą ich – drobne w tym zestawie – przewinienia Hanka Moody’ego z „Californication” czy charakter nowej pracy tytułowego Wyposażonego. Darska wskazuje też
na niejednoznaczne oblicze „zła”, nazywając antybohaterami postacie
centralne seriali „Trawka”, „Wszystkie oblicza Tary”, „Układy” i „Breaking Bad”.
I chociaż można się kłócić, czy aby na pewno dobór antybohaterów jest
trafny i każdy z wymienionych kwalifikuje się do nazwania go tym mianem,
to z pewnością dzięki takiemu zestawowi postaci można rozpocząć
dyskusję o zgrabnej manipulacji sympatiami widzów. A ci, jak się
okazuje, wolą teraz stanąć po stronie dilera narkotyków czy seryjnego
zabójcy aniżeli nieskazitelnego stróża prawa czy wzorowej kury domowej.
Już we wstępie (noszącym – znamienne – tytuł „Zamiast wstępu”)
zapowiedziane zostaje, że klasyfikacja „antybohaterów” tylko częściowo
została przez autorkę przeprowadzona zgodnie z jednoznaczną oceną ich
postaw. Płynna granica między tzw. dobrem i tzw. złem oraz mnogość
perspektyw, z jakich można oceniać dane postacie, są tu każdorazowo
wyraźnie podkreślane, lecz – co ważniejsze – autorka pozostaje daleka od
wartościowania działań wybranych antybohaterów. Bo, wbrew pierwszemu
skojarzeniu, ani w serialu, ani w opracowaniu Darskiej antybohater nie
jest postacią stricte negatywną czy tylko negatywną. Psychologiczna
konstrukcja tytułowego Dextera czy makabrycznego trio (wilkołak, wampir i
duch) z brytyjskiej wersji „Pozostać człowiekiem” mogłaby stać się więc
punktem wyjścia do rozważań, czy prefiks „anty” w ogóle powinien
pojawić się przy ich charakterystykach. Można w tym miejscu również
wysnuć wniosek, iż to prawdopodobnie terminologia zestarzała się
szybciej niż przedmiot jej odniesień. Odnoszę bowiem wrażenie, że
niekiedy autorce brakowało sensownego słownika, na bazie którego mogłaby
swobodnie, lecz i wyczerpująco, zrealizować wybrany temat. Wszelkie
niezręczności opisu, a także nużące niekiedy próby streszczenia głównych
wątków danego sezonu osądzałabym jednak łagodnie, bo warto w tym
wypadku docenić, że Darska postawiła na diagnozę naukową, a atrakcyjność
tekstu wobec tego znalazła się na drugim miejscu.
Warto też dodać, że „To nas pociąga!” wciąż
pozostaje jedną z niewielu naukowych publikacji, których tematem
przewodnim są współczesne seriale. Z pewnością wzbogaci więc dyskusję na
temat fenomenu ich popularności, dyskusję – dodajmy – toczoną dość
nieregularnie i nierówno. Bo – co widać w bibliografii książki –
tematyka ta podejmowana jest przede wszystkim na gruncie popularnej
publicystyki (cenne i uważne, acz okazjonalne artykuły Jacka Dukaja w „Filmowym Magazynie do Czytania” czy Michała Walkiewicza lub Łukasza Orbitowskiego w „Tygodniku Powszechnym”), w doraźnych recenzjach, a także dzięki
rozbudowanym, lecz nieprofesjonalnym zwykle wątkom zakładanym na forach
internetowych. Obok wydanych w ubiegłym roku książek „Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej” oraz „Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia” pojawiła się teraz książka Darskiej – mam więc nadzieję, że wkrótce
półka z takimi publikacjami będzie zapełniała się tak szybko, jak
empikowe regały z boxami sezonów kasowych produkcji HBO czy AMC.
Marta Syrwid
opis redakcji
19.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024