Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod redakcją Mieczysława Kuźmickiego, Krystyny Zamysłowskiej i Stanisława Zawiślińskiego
Muzeum Kinematografii
Łódź, 2012
stron: 274
„Jerzy Kawalerowicz. Malarz X muzy” to szczytowe
osiągnięcie edytorskie Muzeum Kinematografii, towarzyszące wystawie o
jednym z największych polskich reżyserów filmowych.
Pamiętam takie zdjęcie – lata 70., twórca „Austerii” oprowadza po Warszawie Antonioniego.
Zdjęcie zrobione na Krakowskim Przedmieściu ukazuje dwóch doskonale
ubranych mężczyzn – w siermiężnej PRL-owskiej rzeczywistości Kawalerowicz,
pierwszy szef Stowarzyszenia Filmowców Polskich, tłumaczy coś wybitnemu
koledze – pełna swoboda, garnitur leży na nim jak na modelu,
superprzystojny. Obywatel świata.
Przypomniałam
sobie tę CAF-owską starą fotografię, gdy oglądałam najnowsze
wydawnictwo łódzkiego Muzeum Kinematografii. Dwujęzyczna,
polsko-angielska publikacja towarzyszy wystawie pod tym tytułem, która
miała swoją premierę na festiwalu w Gdyni w maju 2012 roku i – znając
mobilność Muzeum – będzie wędrowała od imprezy do imprezy przez
najbliższe lata. Ta książka przedstawia Kawalerowicza jako reżysera
światowej klasy, obrazem i słowem ukazując recepcję i znaczenie jego
dzieł w Polsce i na świecie.
Powodem
organizacji wystawy oraz wydania książki była 90. rocznica urodzin i 5.
śmierci reżysera. „Żył kinem. Był artystą, który przez ponad pół wieku
współtworzył powojenną historię polskiej X muzy i odcisnął na niej
mocny, wciąż widoczny ślad”, pisze w książce Stanisław Zawiśliński,
niestrudzony biograf reżysera. – „Jedni mówili o nim ‘mistrz formy’,
inni postrzegali jako ‘wybitnego rekonstruktora światów przepadłych’,
jako jednego z najbardziej polskich i zarazem jednego z najbardziej
zachodnich polskich reżyserów”.
Książka
ma strukturę kolażu. Składają się na nią przede wszystkim „Portrety i
zbliżenia”, a więc zindywidualizowane wypowiedzi na temat poszczególnych
filmów lub wielowątkowe i przekrojowe. Obok Zawiślińskiego piszą między innymi Małgorzata Dipont, Janusz Majewski, ksiądz profesor Waldemar Chrostowski, Seweryn Kuśmierczyk, Kazimierz Karabasz, Daniel Szczechura. Wstępy napisali m.in. Łukasz Barczyk, szef „Kadru”, studia prowadzonego niegdyś przez Kawalerowicza, i Agnieszka Odorowicz,
dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Warstwę tekstową
uzupełniają archiwalne wywiady z Kawalerowiczem, a także zebrane
starannie wypowiedzi najróżniejszych osób na temat wielkiego reżysera.
„(…) Cechował się ogromnym wewnętrznym spokojem i ładem; posiadał zdolność nieśpiesznego, epickiego opowiadania”, mówi Krzysztof Krauze. „(…) on nie miał zawiści zawodowej, on nie zazdrościł drugiemu talentu, wprost przeciwnie, potrafił się cieszyć”, to słowa Kazimierza Kutza;
„Kawalerowicz był i bez wątpienia pozostał najbardziej profesjonalnym
polskim reżyserem, co dla mnie oznacza biegłość warsztatową, dbałość o
elegancką formę i wypracowanie własnego, indywidualnego stylu narracji” –
Janusz Majewski. Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców
Polskich: „Był znakomitym rzemieślnikiem, ale i odkrywcą. Niektóre jego
dzieła można śmiało porównywać z dziełami włoskiego neorealizmu. Był
bardzo związany ze środowiskiem filmowym, wychował też wielu młodszych
reżyserów, m.in. Juliusza Machulskiego, który w zespole Kawalerowicza zrobił trzy filmy”. I w końcu – Samuel Blumenfeld z „Le Monde” – „Problemy, jakie miał z filmem ‘Matka Joanna od Aniołów’ podczas festiwalu w Cannes, zaważyły na jego reputacji. Właściwie z
tego powodu Kawalerowicz postrzegany był jako filmowiec polityczny,
przewrotny, bardzo odważny”.
Książka
zawiera bezcenne archiwalia – jak np. świadectwo szkolne reżysera,
portret olejny, dokumenty osobiste, a przede wszystkim cudowne plakaty,
polskie i przeznaczone na rynki zagraniczne. Absolutne piękno tych
plakatów przypomina zapomnianą polską szkołę afiszów filmowych. Czy
kiedyś wrócimy do szlachetnej tradycji? Oby…
Najpiękniejsza
książka o Kawalerowiczu jest dziełem sprawdzonej ekipy. Wydawcą dzieła
jest Muzeum Kinematografii w Łodzi, a redaktorami publikacji – Mieczysław Kuźmicki i Krystyna Zamysłowska z Muzeum oraz Stanisław Zawiśliński. Autorem projektu graficznego jest Sławomir Bit.
Anna Wróblewska
opis redakcji
15.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024