Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Jacques Aumont, Michel Marie
Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa, 2011
stron: 442
Jacques Aumont i Michel Marie, znakomici francuscy historycy i teoretycy kina, na co dzień pracują na Sorbonie. Aumont jest ponadto kierownikiem Kolegium Historii Kina Francuskiego „Filmoteka", zaś Marie zasłynął monografią o francuskiej Nowej Fali. Ich „Analiza filmu" napisana jest w duchu tzw. szkoły francuskiej, charakteryzującej się erudycyjnością oraz licznymi powiązaniami z teorią literatury.
„Nie zaproponujemy tu uniwersalnej metody, która w cudowny sposób pozwalałaby każdemu analizować wszystkie filmy. Uważamy jednak, że – oprócz elementów refleksji ogólnej, które staramy się tu przedstawić – praca ta pozwala pod wieloma względami określić możliwe wybory, zwrócić uwagę na niezbędne środki ostrożności i zasugerować potencjalne rozwiązania na tyle konkretne, żeby te rozpoznania zapewniły skuteczność analizy. Praca ta ma również drugi, w naszych oczach nie mniej istotny cel: mamy nadzieję, że dzięki temu gruntownemu przeglądowi najlepszych analiz filmowych zachęcimy Czytelników do ich lektury – mimo że są to teksty długie i niekiedy trudne, odbiorca zawsze wyciągnie z nich korzyści" – piszą autorzy „Analizy filmu".
Książka składa się z następujących rozdziałów: I – Próba definicji analizy filmu, II – Narzędzia i techniki analizy, III – Analiza tekstualna: kontrowersyjny model, IV – Analiza filmu jako opowiadania, V – Analiza obrazu i dźwięku, VI – Psychoanaliza a analiza filmu, VII – Analiza filmów a historia kina: weryfikacja analizy, VIII – Cele analizy: zamiast konkluzji. Publikację dopełniają bibliografia oraz indeks filmów i osób.
JA
opis redakcji
13.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024