Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Agnieszka Holland, Maria Kornatowska
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Kraków, 2012
stron: 439
Zapis rozmów między Agnieszką Holland a Marią
Kornatowską ukazuje się na naszym rynku po raz drugi, w wydaniu
uzupełnionym o wywiady przeprowadzone z reżyserką przy okazji premier
jej filmowych produkcji z ostatnich kilku lat – z nominowanym do Oscara
„W ciemności” włącznie.
Konwersacje
zebrane w publikacji dostarczają czytelnikowi niezwykle bogatego
materiału do refleksji. Przede wszystkim przybliżają nam życie i
twórczość Agnieszki Holland. Poszczególne rozdziały dotyczą
chronologicznie kolejnych etapów osobistych i zawodowych losów wybitnej
artystki. Szczerze opowiada ona o swoich rodzicach, dzieciństwie,
młodzieńczych fascynacjach duchowych i literackich, przyjaźniach, a
następnie o różnych wątkach kariery filmowej, od studiów na praskiej
uczelni FAMU, poprzez pierwsze dokonania scenariopisarsko-reżyserskie,
słynne dzieła z okresu kina moralnego niepokoju, działalność
organizacyjną w kraju i za granicą, projekty realizowane na emigracji –
we Francji, w Stanach Zjednoczonych, aż po najnowsze przedsięwzięcia,
ponownie powiązane produkcyjnie z polską kinematografią. W relacjach
Holland jej biografia i sztuka przenikają się, stanowiąc punkt wyjścia
do fascynujących obserwacji ludzi i rzeczywistości. W ten sposób książka
sprawdza się zarówno jako autokomentarz reżyserki do własnych
doświadczeń i osiągnięć, jak również jako zbiór przemyśleń
intelektualistki na temat osób i zjawisk, z którymi spotkała się w
rozmaitych okolicznościach życia.
Dla badaczy dorobku Holland wydawnictwo będzie zestawem kluczy interpretacyjnych do analiz dzieł autorki „Aktorów prowincjonalnych”,
która wraz ze znakomitą filmoznawczynią rozważa wiodące tematy swojej
twórczości: problematykę tożsamości, motywy buntu i śmierci, kwestie
zagrożeń wolności jednostki. Tytuł publikacji i zawarte w niej
deklaracje głównej bohaterki podkreślają dwa determinujące filmografię
Polki aspekty. Z jednej strony to wiara w cudowność i magiczne –
pozytywne – oddziaływanie na otoczenie przez człowieka, zwłaszcza przez
dzieci i artystów. Holland, więziona za sympatyzowanie z opozycją w
okresie „praskiej wiosny”, wyraża sceptycyzm wobec możliwości postępowej
przemiany świata za pomocą rewolucyjnej ideologii czy polityki.
Wskazuje na cywilizacyjne ograniczenia i niebezpieczeństwa wynikające z
funkcjonowania określonych uwarunkowań biologicznych, kulturowych,
historycznych, społecznych, ekonomicznych. Druga sugerowana w książce
perspektywa odczytywania twórczości reżyserki wiąże się natomiast nie
tyle, choć również, z przekazem treściowym jej filmów, co ze statusem
artystki względem rzeczywistości, a konkretnie materialnych czynników –
instytucji i środowisk kształtujących artystyczne wybory Holland. Użyte
w tytule wydawnictwa hasło „pieniądze” oznacza w tym kontekście zdobytą
przez Polkę świadomość i umiejętność pracy w układach z
nieobliczalnymi, przeważnie wyrachowanymi decydentami reprezentującymi
odmienne mentalności i systemy ustrojowo-gospodarcze. Z lektury
dowiadujemy się, jakim presjom i wyzwaniom zawodowym Holland musiała
stawić czoło w różnych momentach kariery, aby realizować swoje ekranowe
wizje („We Francji znalazłam się w potrzasku snobizmu, a w Ameryce w
potrzasku pieniądza. Tego w Polsce nie było – mogłam co najwyżej wpaść w
pułapkę statusu narodowego artysty”). Wyobrażamy sobie zatem cenę bycia
ambitnym, niepokornym filmowcem-kobietą dążącym skutecznie do kreowania
własnego kina z udziałem gwiazd i odnoszącego międzynarodowe sukcesy.
Przypadek Agnieszki Holland wydaje się szczególnie obnażać
schematyczność podziałów twórców filmowych na artystów i rzemieślników,
autorów elitarnych i masowych, narodowych i kosmopolitycznych,
storytellerów i formalistów. Polka wymyka się takim kategoriom, mimo że w
jakimś stopniu sytuuje się w każdej z nich. Zawsze dochodzi tu jednak
do pewnego niewykalkulowanego przekroczenia. Holland dystansuje się
bowiem od konceptualizmu w sztuce. W sformułowanym przez nią
artystycznym credo oświadcza, że pragnie tylko – albo aż – obrazować
złożoność ludzkiej egzystencji we wszelkich jej przejawach.
Wywiad
rzeka z reżyserką oferuje również liczne wypowiedzi, w których główna
bohaterka występuje jako krytyk kultury, dokonując błyskotliwych diagnoz
takich zjawisk, jak tożsamość, tradycja czy obyczajowość poznanych
przez nią społeczeństw (Polaków, Czechów, Francuzów, Amerykanów) i
społeczności (przede wszystkim grup współtworzących przemysł filmowy). W
opiniach tych Holland, podkreślająca znaczenie zdolności do budowania
wspólnotowych więzi w życiu prywatnym i zawodowym, czerpie ze swoich
doświadczeń outsiderki. Z pozycji kogoś Innego, wyobcowanego towarzysko z
racji pochodzenia, płci, poglądów czy osobowości, charakteryzuje
postawy i tendencje obecne w świecie artystycznym, zwłaszcza wśród
filmowców. Czytelnicy oczekujący informacji o kontaktach reżyserki z
wybitnymi twórcami i gwiazdami nie będą zawiedzeni. Holland bez
wdzięczenia się, ale i z wyrozumiałością, portretuje słynnych ludzi
kina, z którymi współpracowała. Przyznam, że bardzo cenię takich
autorów, którzy interesują się cudzymi dziełami i starają się śledzić
wydarzenia zachodzące w uprawianej przez siebie dziedzinie sztuki.
Holland jest ciekawa aktualnie powstających filmów i to przekłada się na
jej orientację w kinie współczesnym. W konsekwencji lektura książki
może ubogacić naszą wiedzę na temat najnowszych osiągnięć i przemian X
Muzy.
Reżyserka chętnie dzieli się
własnym warsztatem twórczym, opisując zabiegi
stylistyczno-inscenizacyjne, jakimi budowała ekranowy efekt
poszczególnych swoich produkcji. Ujawnia, w jaki sposób kierowała
aktorami i operowała środkami narracyjnymi: montażem, zdjęciami i
muzyką. Omawia niezrealizowane projekty. Przytacza i komentuje zarzuty
krytyków wobec jej własnych filmów. Holland stawia jednak granicę
autorefleksji. Nie chce analizować atutów i słabości swojego talentu ani
także wnikać w motywy, „dla których robię taki, a nie inny film”.
Aczkolwiek zdradza w publikacji mnóstwo rzeczy o sobie i swojej
twórczości, pozostaje jednak artystą z tajemnicą. Wydawnictwo zamyka
filmografia reżyserskich, scenariopisarskich i aktorskich dokonań
Agnieszki Holland.
Radosław Osiński
opis redakcji
1.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024