PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Agnieszka Holland, Maria Kornatowska
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Kraków, 2012
stron: 439
Zapis rozmów między Agnieszką Holland a Marią Kornatowską ukazuje się na naszym rynku po raz drugi, w wydaniu uzupełnionym o wywiady przeprowadzone z reżyserką przy okazji premier jej filmowych produkcji z ostatnich kilku lat – z nominowanym do Oscara „W ciemności” włącznie.

Konwersacje zebrane w publikacji dostarczają czytelnikowi niezwykle bogatego materiału do refleksji. Przede wszystkim przybliżają nam życie i twórczość Agnieszki Holland. Poszczególne rozdziały dotyczą chronologicznie kolejnych etapów osobistych  i zawodowych losów wybitnej artystki. Szczerze opowiada ona o swoich rodzicach, dzieciństwie, młodzieńczych fascynacjach duchowych i literackich, przyjaźniach, a następnie o różnych wątkach kariery filmowej, od studiów na praskiej uczelni FAMU, poprzez pierwsze dokonania scenariopisarsko-reżyserskie, słynne dzieła z okresu kina moralnego niepokoju, działalność organizacyjną w kraju i za granicą, projekty realizowane na emigracji – we Francji, w Stanach Zjednoczonych, aż po najnowsze przedsięwzięcia, ponownie powiązane produkcyjnie z polską kinematografią. W relacjach Holland jej biografia i sztuka przenikają się, stanowiąc punkt wyjścia do fascynujących obserwacji ludzi i rzeczywistości. W ten sposób książka sprawdza się zarówno jako autokomentarz reżyserki do własnych doświadczeń i osiągnięć, jak również jako zbiór przemyśleń intelektualistki na temat osób i zjawisk, z którymi spotkała się w rozmaitych okolicznościach życia.

Dla badaczy dorobku Holland wydawnictwo będzie zestawem kluczy interpretacyjnych do analiz dzieł autorki „Aktorów prowincjonalnych”, która wraz ze znakomitą filmoznawczynią rozważa wiodące tematy swojej twórczości: problematykę tożsamości, motywy buntu i śmierci, kwestie zagrożeń wolności jednostki. Tytuł publikacji i zawarte w niej deklaracje głównej bohaterki podkreślają dwa determinujące filmografię Polki aspekty. Z jednej strony to wiara w cudowność i magiczne – pozytywne – oddziaływanie na otoczenie przez człowieka, zwłaszcza przez dzieci i artystów. Holland, więziona za sympatyzowanie z opozycją w okresie „praskiej wiosny”, wyraża sceptycyzm wobec możliwości postępowej przemiany świata za pomocą rewolucyjnej ideologii czy polityki. Wskazuje na cywilizacyjne ograniczenia i niebezpieczeństwa wynikające z funkcjonowania określonych uwarunkowań biologicznych, kulturowych, historycznych, społecznych, ekonomicznych. Druga sugerowana w książce perspektywa odczytywania twórczości reżyserki wiąże się natomiast nie tyle, choć również, z przekazem treściowym jej filmów, co ze statusem artystki względem rzeczywistości, a konkretnie materialnych czynników –  instytucji i środowisk kształtujących artystyczne wybory Holland. Użyte w tytule wydawnictwa hasło „pieniądze” oznacza w tym kontekście zdobytą przez Polkę świadomość i umiejętność pracy w układach z nieobliczalnymi, przeważnie wyrachowanymi decydentami reprezentującymi odmienne mentalności i systemy ustrojowo-gospodarcze. Z lektury dowiadujemy się, jakim presjom i wyzwaniom zawodowym Holland musiała stawić czoło w różnych momentach kariery, aby realizować swoje ekranowe wizje („We Francji znalazłam się w potrzasku snobizmu, a w Ameryce w potrzasku pieniądza. Tego w Polsce nie było – mogłam co najwyżej wpaść w pułapkę statusu narodowego artysty”). Wyobrażamy sobie zatem cenę bycia ambitnym, niepokornym filmowcem-kobietą dążącym skutecznie do kreowania własnego kina z udziałem gwiazd i odnoszącego międzynarodowe sukcesy. Przypadek Agnieszki Holland wydaje się szczególnie obnażać schematyczność podziałów twórców filmowych na artystów i rzemieślników, autorów elitarnych i masowych, narodowych i kosmopolitycznych, storytellerów i formalistów. Polka wymyka się takim kategoriom, mimo że w jakimś stopniu sytuuje się w każdej z nich. Zawsze dochodzi tu jednak do pewnego niewykalkulowanego przekroczenia. Holland dystansuje się bowiem od konceptualizmu w sztuce. W sformułowanym przez nią artystycznym credo oświadcza, że pragnie tylko – albo aż – obrazować złożoność ludzkiej egzystencji we wszelkich jej przejawach.

Wywiad rzeka z reżyserką oferuje również liczne wypowiedzi, w których główna bohaterka występuje jako krytyk kultury, dokonując błyskotliwych diagnoz takich zjawisk, jak tożsamość, tradycja czy obyczajowość poznanych przez nią społeczeństw (Polaków, Czechów, Francuzów, Amerykanów) i społeczności (przede wszystkim grup współtworzących przemysł filmowy). W opiniach tych Holland, podkreślająca znaczenie zdolności do budowania wspólnotowych więzi w życiu prywatnym i zawodowym, czerpie ze swoich doświadczeń outsiderki. Z pozycji kogoś Innego, wyobcowanego towarzysko z racji pochodzenia, płci, poglądów czy osobowości, charakteryzuje postawy i tendencje obecne w świecie artystycznym, zwłaszcza wśród filmowców. Czytelnicy oczekujący informacji o kontaktach reżyserki z wybitnymi twórcami i gwiazdami nie będą zawiedzeni. Holland bez wdzięczenia się, ale i z wyrozumiałością, portretuje słynnych ludzi kina, z którymi współpracowała. Przyznam, że bardzo cenię takich autorów, którzy interesują się cudzymi dziełami i starają się śledzić wydarzenia zachodzące w uprawianej przez siebie dziedzinie sztuki. Holland jest ciekawa aktualnie powstających filmów i to przekłada się na jej orientację w kinie współczesnym. W konsekwencji lektura książki może ubogacić naszą wiedzę na temat najnowszych osiągnięć i przemian X Muzy.

Reżyserka chętnie dzieli się własnym warsztatem twórczym, opisując zabiegi stylistyczno-inscenizacyjne, jakimi budowała ekranowy efekt poszczególnych swoich produkcji. Ujawnia, w jaki sposób kierowała aktorami i operowała środkami narracyjnymi: montażem, zdjęciami i muzyką. Omawia niezrealizowane projekty. Przytacza i komentuje zarzuty krytyków wobec jej własnych filmów. Holland stawia jednak granicę autorefleksji. Nie chce analizować atutów i słabości swojego talentu ani także wnikać w motywy, „dla których robię taki, a nie inny film”. Aczkolwiek zdradza w publikacji mnóstwo rzeczy o sobie i swojej twórczości, pozostaje jednak artystą z tajemnicą. Wydawnictwo zamyka filmografia reżyserskich, scenariopisarskich i aktorskich dokonań Agnieszki Holland.


Radosław Osiński
opis redakcji
  1.11.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll