PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Aleksandra Drzał-Sierocka
Wydawnictwo Akademickie Sedno
Warszawa, 2012
stron: 288
Luc Besson, bohater książki Aleksandry Drzał-Sierockiej – znany francuski reżyser, scenarzysta i producent – w dzieciństwie wiele podróżował wraz z rodzicami, którzy byli instruktorami nurkowania. Sam zresztą wiązał z tym swoją przyszłość, aż do czasu feralnego wypadku w wieku siedemnastu lat. Wtedy postanowił, że zostanie reżyserem. Wrócił do Paryża, podejmując się różnych prac związanych z przemysłem filmowym. Terminował na wielu planach, w ten sposób uczył się rzemiosła. Jednocześnie pisał pierwsze scenariusze i realizował filmy krótkometrażowe dla wytwórni Gaumont. W pełnym metrażu zadebiutował w 1983 roku „Ostatnią walką”, rozpoczynając tym samym stałą współpracę z aktorem Jeanem Reno oraz kompozytorem Erikiem Serrą (później dołączy jeszcze operator Thierry Arbogast). Produkcja cieszyła się sporym powodzeniem, podobnie jak kolejny projekt – „Subway” (1985), z nagrodzonym Cezarem za rolę Christopherem Lambertem. Besson uznany został za jednego z najciekawszych współczesnych francuskich twórców po premierze bardzo osobistego „Wielkiego błękitu” (1988), mówiącego o przyjaźni i rywalizacji dwóch nurków. O swoich młodzieńczych pasjach opowiadał też w dokumencie „Atlantis” (1991), oddając piękno i majestatyczność oceanu. Luc Besson jest twórcą wszechstronnym, który dobrze czuje się w kinie gatunków, o czym przekonał co najmniej dwukrotnie – w „Leonie zawodowcu” (1994) oraz „Piątym elemencie” (1997). Jego kolejne projekty, jak „Angel-A” (2005) czy „Artur i Minimki” (2006), zarówno przez krytykę, jak i publiczność oceniane były znacznie gorzej. Od 2000 roku Besson jest właścicielem firmy produkcyjnej EuropaCorp.

Książka „Luc Besson. Uśmiechnięta twarz filmowego postmodernizmu" składa się z następujących rozdziałów: 1. Postmodernizm, jaki jest, każdy widzi; 2. Filmowy postmodernizm – podstawowe problemy; 3. Postmodernizm w filmach Luca Bessona. Przegląd filmografii; 4. Postmodernizm według Luca Bessona, czyli próba syntezy; 5. Postscriptum, czyli Luc Besson wśród Minimków. Zawiera także bogatą bibliografię, filmografię oraz indeks filmów.   

  
KA, JA
opis redakcji
  28.10.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll