Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Aleksandra Drzał-Sierocka
Wydawnictwo Akademickie Sedno
Warszawa, 2012
stron: 288
Luc Besson, bohater książki Aleksandry Drzał-Sierockiej – znany francuski reżyser, scenarzysta i producent – w dzieciństwie wiele podróżował wraz z rodzicami, którzy byli instruktorami nurkowania. Sam zresztą wiązał z tym swoją przyszłość, aż do czasu feralnego wypadku w wieku siedemnastu lat. Wtedy postanowił, że zostanie reżyserem. Wrócił do Paryża, podejmując się różnych prac związanych z przemysłem filmowym. Terminował na wielu planach, w ten sposób uczył się rzemiosła. Jednocześnie pisał pierwsze scenariusze i realizował filmy krótkometrażowe dla wytwórni Gaumont. W pełnym metrażu zadebiutował w 1983 roku „Ostatnią walką”, rozpoczynając tym samym stałą współpracę z aktorem Jeanem Reno oraz kompozytorem Erikiem Serrą (później dołączy jeszcze operator Thierry Arbogast). Produkcja cieszyła się sporym powodzeniem, podobnie jak kolejny projekt – „Subway” (1985), z nagrodzonym Cezarem za rolę Christopherem Lambertem. Besson uznany został za jednego z najciekawszych współczesnych francuskich twórców po premierze bardzo osobistego „Wielkiego błękitu” (1988), mówiącego o przyjaźni i rywalizacji dwóch nurków. O swoich młodzieńczych pasjach opowiadał też w dokumencie „Atlantis” (1991), oddając piękno i majestatyczność oceanu. Luc Besson jest twórcą wszechstronnym, który dobrze czuje się w kinie gatunków, o czym przekonał co najmniej dwukrotnie – w „Leonie zawodowcu” (1994) oraz „Piątym elemencie” (1997). Jego kolejne projekty, jak „Angel-A” (2005) czy „Artur i Minimki” (2006), zarówno przez krytykę, jak i publiczność oceniane były znacznie gorzej. Od 2000 roku Besson jest właścicielem firmy produkcyjnej EuropaCorp.
Książka „Luc Besson. Uśmiechnięta twarz filmowego postmodernizmu" składa się z następujących rozdziałów: 1. Postmodernizm, jaki jest, każdy widzi; 2. Filmowy postmodernizm – podstawowe problemy; 3. Postmodernizm w filmach Luca Bessona. Przegląd filmografii; 4. Postmodernizm według Luca Bessona, czyli próba syntezy; 5. Postscriptum, czyli Luc Besson wśród Minimków. Zawiera także bogatą bibliografię, filmografię oraz indeks filmów.
KA, JA
opis redakcji
28.10.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024