PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Krzysztof Loska
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kraków, 2012
stron: 195
Kenji Mizoguchi (1898-1956), wybitny japoński reżyser, scenarzysta i producent, pochodził z ubogiej rodziny, chciał zostać artystą malarzem, ale w 1920 roku związał się z kinematografią. Jako samodzielny reżyser zadebiutował w 1923 roku. Zrazu wyspecjalizowany w melodramatach, z czasem wypracował własny styl, predysponujący go do postawienia w gronie największych poetów ekranu, zarówno pod względem prowadzenia narracji (liryzm, subtelna symbolika, nastrojowość), pracy z aktorem (na którym spoczywało zadanie budowania psychologicznej wiarygodności postaci), jak i wizji plastycznej. Uwagę zwrócił już „Wiosennym szeptem papierowej lalki” (1926), zaś sławę przyniosły mu portrety kobiet w filmach „Elegia Naniwy” (1936), „Siostry z Gionu” (1936) czy uznawanej za arcydzieło „Opowieści ostatniej chryzantemy” (1939). W okresie II wojny światowej przeżywał kryzys twórczy, by w latach 50. odzyskać dawną formę, potwierdzoną uznaniem na europejskich festiwalach: „Życie Oharu” (1952, nagroda w Wenecji), „Opowieści księżycowe” (1953, Srebrny Lew w Wenecji, nominacja do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego), „Ukrzyżowani kochankowie” (1954), „Cesarzowa Jang Kuei-fei” (1955).

Książka Krzysztofa Loski, poświęcona japońskiemu artyście, składa się z dziesięciu rozdziałów: 1. Narodziny wyobraźni melodramatycznej; 2. Miłość w czasach przemian; 3. Literatura i film; 4. Realizm i wrażliwość melodramatyczna; 5. W stronę kina narodowego; 6. Sztuka, miłość i polityka; 7. Kobiety w poszukiwaniu niezależności; 8. Świat umierających wartości; 9. W pogoni za złudzeniami; 10. Opowieści z dawnych czasów, oraz filmografii.


KJZ, JA
opis redakcji
  23.10.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll