PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Joanna Preizner
Austeria
Kraków, 2012
stron: 584
W kinie polskim powstało do tej pory zaledwie ponad dwadzieścia filmów poświęconych tematyce Holokaustu. Joanna Preizner, autorka „Kamieni na macewie”, koncentruje się na tytułach stricte rodzimych, m.in.: „Ulicy Granicznej” (1948) Aleksandra Forda, „Długiej nocy” (1967) Janusza Nasfetera, „Kartce z podróży” (1983) Waldemara Dzikiego, „Wedle wyroków twoich...” (1983) Jerzego Hoffmana, „Pożegnaniu z Marią” (1983) Filipa Zylbera, „Daleko od okna” (2000) Jana Jakuba Kolskiego, „Joannie” (2010) Feliksa Falka, „Samsonie” (1961), „Korczaku” (1990) i „Wielkim Tygodniu” (1995) Andrzeja Wajdy. Nie uwzględnia międzynarodowych koprodukcji zrealizowanych przez polskich reżyserów: „Tragarza puchu” (1992) Janusza Kijowskiego, „Pianisty” (2002) Romana Polańskiego, „Europy, Europy” oraz „Gorzkich żniw” Agnieszki Holland.

„Spójność koncepcji w interesujący sposób współgra z różnorodnością materiału badawczego. Preizner pisze o filmach, które powstawały na przestrzeni sześćdziesięciu lat. (...) Są wśród tych filmów dzieła wybitne, ale też przeciętne i nieudane. Joanna Preizner interpretuje filmy utrzymane w różnych poetykach, stylach i gatunkach, które, prócz tematu, zdaje się wszystko dzielić, a nie łączyć. Autorka wybrała jednak metodę, punkt widzenia i sposób analizy, które pozwalają tę wielokształtną różnorodność nie tyle sprowadzić do wspólnego mianownika (nie taki był zamysł), co uczynić logiczną, koherentną całością. Książka Joanny Preizner to nie dwadzieścia osobnych tekstów, co dyktował materiał, lecz jedna wypowiedź, o czym zdecydował sposób jej napisania. W pełni usatysfakcjonuje historyka, ale też i każdego zainteresowanego tematem czytelnika, dla którego jej lektura będzie pasjonującą przygodą intelektualną" – zauważa prof. Alicja Helman.

Autorka książki jest doktorem nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego (2006), adiunktem na Wydziale Politologii i Komunikacji Społecznej Akademii Krakowskiej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Zajmuje się przede wszystkim historią kina polskiego. Jest autorką monografii etiud studenckich „PRL w obiektywie studentów łódzkiej filmówki w latach 1949-1960", redaktorką i autorką serii książek „Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie".

JA
opis redakcji
  22.10.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll