PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Ewelina Konieczna
Oficyna Wydawnicza Impuls
Kraków, 2011
stron: 282
W ponadstuletniej historii kina istnieje wiele filmów – i to często wybitnych – których akcja rozgrywa się w szkole. Wystarczy wymienić: francuską „Pałę ze sprawowania” (1933) Jeana Vigo, niemieckie „Niepokoje wychowanka Törlessa” (1966) Volkera Schlöndorffa, rosyjskie „Cudze listy” (1975) Ilji Awerbacha, australijski „Piknik pod Wiszącą Skałą” (1975) Petera Weira, amerykańskiego „Słonia” (2003) Gusa Van Santa czy rodzime – „Młody las” (1934) Józefa Lejtesa, „Zmory” (1978) Wojciecha Marczewskiego, „Wizję lokalną 1901” (1980) Filipa Bajona.

I właśnie tym filmom, i wielu innym o podobnej tematyce, poświęcona jest książka Eweliny Koniecznej „Filmowe obrazy szkoły: Pomiędzy ideologią, edukacją a wychowaniem”. Przedmiotem zainteresowania autorki są bowiem wybrane tytuły fabularne, zrealizowane w latach 1931-2009. Wybór filmów uwarunkowany został celem poszukiwań badawczych, analizie poddano zatem – przede wszystkim – klasyczne oraz cieszące się popularnością i uznaniem krytyki bądź publiczności tytuły, w których odnaleźć można ideologiczne i pedagogiczne odwołania.

Książka składa się z dwóch części: teoretycznej – „W kręgu ideologii, edukacji i wychowania” oraz dopełniającej ją stosownymi przykładami filmowymi – „Ideologiczne, edukacyjne i wychowawcze konteksty obrazów szkoły w kinie”. Całość dopełnia obszerna filmografia i bibliografia.     


JA
opis redakcji
  13.02.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll