PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Krzysztof Kieślowski
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Kraków, 2012
stron: 224
Krzysztof Kieślowski znany jest na całym świecie jako autor wspaniałych, poruszających filmów fabularnych: cyklu telewizyjnego „Dekalog” (1988), „Podwójnego życia Weroniki” (1991) czy tryptyku „Trzy kolory: Niebieski. Biały. Czerwony” (1993-1994). Wprawdzie już zrealizowany dekadę wcześniej „Amator” (1979) przyniósł mu prestiżowe nagrody w Moskwie, Berlinie i Chicago, ale tak naprawdę międzynarodowa kariera polskiego artysty nabrała rozpędu dopiero od „Dekalogu” i pełnometrażowych filmów kinowych, będących rozwinięciem dwóch jego części: „Krótkiego filmu o zabijaniu” (1987) i  „Krótkiego filmu o miłości” (1988). Ten pierwszy został uhonorowany w Cannes nagrodą jury oraz nagrodą FIPRESCI, a także statuetką Feliksa (Europejska Nagroda Filmowa), ten drugi – trzema laurami w San Sebastian (Nagroda Specjalna Jury, FIPRESCI oraz OCIC), a także cennymi trofeami na festiwalach w Chicago, Genewie, Sao Paulo i Strasburgu. Dzięki tym filmom, a także następnym fabułom zrealizowanym w koprodukcji międzynarodowej („Podwójne życie Weroniki”, „Trzy kolory. Niebieski, Biały. Czerwony”) Kieślowski został szybko włączony przez krytykę, ale i publiczność – o czym świadczą zarówno znakomite recenzje, jak i wysokie wyniki frekwencyjne na jego filmach – do grona najlepszych reżyserów na świecie uprawiających kino autorskie. Mało kto za granicą pamięta, że autor „Amatora” to czołowy polski dokumentalista, a zanim zaczął zdobywać prestiżowe laury za filmy fabularne, na wielu festiwalach poświęconych krótkiemu metrażowi (Lille, Mannheim, Nyon, Oberhausen, Kraków) nagradzano jego najlepsze dokumenty. W rozmowie ze Stanisławem Zawiślińskim, biografem i wielkim znawcą twórczości Kieślowskiego, autor „Amatora” powiedział: „Każdy człowiek chce zmieniać świat, kiedy zaczyna cokolwiek robić. Ja chyba nie liczyłem na to, że można zmienić świat w dosłownym tego słowa znaczeniu. Myślałem, że uda się ten świat opisać". I udało się. Nie tylko jego zewnętrzny aspekt, ale i wewnętrzny. Zaczynał karierę jako dokumentalista. I takim do końca – pomimo uprawiania kina fabularnego – pozostał. Dokumentalistą ludzkich wnętrz.

„Ponad piętnaście lat po śmierci reżysera filmy Krzysztofa Kieślowskiego niezmiennie fascynują widzów na całym świecie. W 'Autobiografii' reżyser 'Przypadku' i 'Dekalogu' opowiada o swojej młodości, pracy i międzynarodowej karierze z ironią i charakterystycznym poczuciem humoru. Wspomina epizod ze szkoły strażackiej, komisję wojskową, która uznała go za schizofrenika, i egzaminy do Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie zdawał trzy razy. Mało kto wie, że Kieślowski chciał zostać reżyserem... teatralnym. Jego droga zawodowa jest nie mniej interesująca: od filmów dokumentalnych, przez pierwszą fabułę, aż po szeroko komentowane 'Podwójne życie Weroniki' i 'Trzy kolory'. Kulisy ich powstawania i świetne anegdoty zachęcają do nowego spojrzenia na kino Krzysztofa Kieślowskiego” – zapewnia wydawca.

Pierwsze wydanie tej książki ukazało się w 2006 roku.


JA
opis redakcji
  17.10.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll