PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Małgorzata Pośpiech
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń, 2011
stron: 74
Arthur Penn, amerykański reżyser i scenarzysta, to jeden z najważniejszych autorów filmowych epoki kontestacji. Już w czasie drugiej wojny światowej założył grupę teatralną w swojej jednostce wojskowej. Po wojnie studiował w Perugii i Florencji, przenosząc się później do kalifornijskiej filii szkoły Actors Studio. Na początku lat 50. rozpoczął współpracę ze stacją NBC, stając się pomysłodawcą wielu programów telewizyjnych, m.in. „Colgate Comedy Hour". Pod koniec lat 50. zdobył miano jednego z bardziej cenionych reżyserów na Broadwayu, gdzie wystawił m.in. „Dwoje na huśtawce" i „Cudotwórczynię". W 1958 roku zadebiutował na dużym ekranie westernem „Rewolwer z lewej ręki", który rozpoczął proces demitologizacji Dzikiego Zachodu i okazał się tytułem pionierskim dla antywesternów. W kolejnych latach reżyser zbierał świetne recenzje za takie filmy, jak psychologiczna „Cudotwórczyni" (1962), kryminał „Pewien Mickey" (1965), antywestern „Obława" (1966). Choć już w swoich wczesnych filmach podejmował charakterystyczne dla siebie tematy obcości i bezradności jednostki wobec systemu, to te motywy najpełniej wybrzmiały we wpisującym się w kontestacyjne nastroje kryminale „Bonnie i Clyde” (1967). Film o legendarnej parze przestępców przemierzających Amerykę przyniósł mu ogromny sukces. Wierny kontrkulturze Penn zrealizował później manifest dzieci-kwiatów „Restaurację Alicji" (1969) i groteskowy antywestern – „Mały wielki człowiek" (1970), zawierający krytykę wojny wietnamskiej. W kolejnych latach pracował głównie w teatrze, rzadziej stając za kamerą przy takich projektach jak czarny kryminał „W mroku nocy" (1975) i western „Przełomy Missouri" (1976). 

Książka Małgorzaty Pośpiech to zbiór interesujących rozmów, przeprowadzonych w latach 1992-1995 z tym niezwykle ważnym w historii X Muzy artystą. 

MB, JA
opis redakcji
  26.08.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll