PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Marek Hendrykowski
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Poznań, 2011
stron: 148
Bohaterem kolejnej książki prof. Marka Hendrykowskiego z serii „Klasyka kina" – po „Nożu w wodzie" (1961) Romana Polańskiego, „Rejsie" (1970) Marka Piwowskiego, „Kanale" (1956) oraz „Popiele i diamencie" (1958) Andrzeja Wajdy – jest „Eroica” (1957) Andrzeja Munka, jedno z czołowych osiągnięć szkoły polskiej, dokonujące rozrachunku z mitologizowaniem wojennej przeszłości.

Film składa się z dwóch części: nowela „Scherzo alla Polacca" opowiada o pewnym warszawskim cwaniaczku, który przypadkowo wciągnięty w sprawy powstania, zdobywa się na gest heroiczny, acz bezcelowy, zaś nowela „Ostinato Lugubre", rozgrywająca się w realiach obozu jenieckiego, przynosi także historię człowieka zbiegiem okoliczności wykreowanego na bohatera. Trzecią część – „Con Bravura” – reżyser zdecydował się ostatecznie nie włączać do filmu.

Kino Munka jest odporne na działanie czasu, zwłaszcza „Eroica". „Najważniejsze w filmie jest spojrzenie. Spojrzenie, które przenika i przeszywa. Takie właśnie krytyczne, mądre spojrzenie na trudną przeszłość zawiera w sobie i odkrywa przed widzem «Eroica». I ono właśnie stanowi, w moim przekonaniu, nieprzemijającą wartość tego dzieła" – stwierdza prof. Marek Hendrykowski, autor frapującej, dogłębnej analizy filmu Munka. 


JA
opis redakcji
  8.02.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll