Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod redakcją Piotra Zwierzchowskiego, Darii Mazur i Mariusza Guzka
Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Bydgoszcz, 2011
stron: 306
Kolejny tom serii filmoznawczej „Kino polskie wczoraj i dziś", tym razem poświęcony tematyce wojennej w filmach produkcji rodzimej (dotychczas ukazały się: „Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego" pod redakcją Piotra Zwierzchowskiego i „Polskie kino popularne" pod redakcją Darii Mazur i Piotra Zwierzchowskiego).
Książka zawiera następujące artykuły: „Czy II wojna światowa już się skończyła? Kino, polityka historyczna i stosunki międzynarodowe jako «bitwa na opowieści»" Marcina Adamczaka, „Między historią a mitem. O współczesnych obrazach czasu minionego" Eweliny Koniecznej, „II wojna światowa w filmach i programach dokumentalnych ogólnopolskich anten TVP w latach 1989-2006" Macieja Wojtyńskiego, „Zwyczajny faszyzm – zwyczajna apokalipsa a dokument" Jadwigi Hučkovej, „Nowe zbliżenia do znanych biografii: «Honor Generała» Joanny Pieciukiewicz i «O moim ojcu» Bożeny Garus-Hockuby"Krzysztofa Kopczyńskiego, „Od «Robinsona warszawskiego» do «Pianisty», czyli problemy z wojenną biografią artysty" Sylwii Kołos, „Wandy Jakubowskiej powrót do Auschwitz: «Ostatni etap» (1948)" Marka Haltofa, „Kino generałów. Przypadek «Jarzębiny czerwonej»" Krzysztofa Kornackiego, „«Kolumbowie» Janusza Morgensterna – telewizyjne kino akowskiej przygody" Bartosza Filipa, „Jak w Polsce umierało kino partyzanckie. Przypadek filmu Wiktora Turowa «Przeprawa» (1988)" Mariusza Guzka, „Krzyżacy czy faszyści? Nawiązania do II wojny światowej w «Krzyżakach» Aleksandra Forda" Piotra Kurpiewskiego, „Wojna z kryminalnym podtekstem: «Morderca zostawia ślad» Aleksandra Ścibor-Rylskiego" Katarzyny Wajdy, „O II wojnie światowej – z nostalgią" Joanny Preizner, „Poezja i pamięć – opowieść o historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa" Marcina Marona, „Obraz II wojny światowej w krótkometrażowych filmach Stanisława Różewicza" Moniki Maszewskiej-Łupiniak, „Wojna na trzy sposoby. O juweniliach Wojciecha Marczewskiego" Andrzeja Szpulaka, „Dlaczego samobójstwo? Wrześniowa eregrynacja Witkacego" Katarzyny Taras, „Krzysztofa Zanussiego filmowe dyskursy z wojną w tle" Sławomira Bobowskiego, „Ziemie odzyskane – życie utracone o «Roku spokojnego słońca» Krzysztofa Zanussiego" Agnieszki Morstin-Popławskiej, „Intymistyka w najczystszym wydaniu. «Nikt nie woła» Kazimierza Kutza a polska rzeczywistość wobec II wojny światowej" Iwony Grodź, „Czy to był sen? Polski film animowany rozlicza II wojnę światową" Pawła Sitkiewicza, „Dwie role w esesmańskim mundurze. Szkic o aktorstwie Aleksandry Śląskiej" Piotra Skrzypczaka, „To, czego nie ma – relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego, jako gotowe, a niezrealizowane scenariusze filmowe" Karoliny Kosińskiej.
JA
opis redakcji
17.08.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024